Vuoden kauneimmat kirjat
Suomen kirjataiteen komiteaIlmoita kirjaMitä arvioidaanJuryFaqYhteystiedot
SvenskaEnglish

otsikko_kaunein2007.jpg

Om Göran Schildts konstsyn

Erik Kruskopf, Apollon i Daphnes famn - Om Göran Schildts konstsyn

  • Kustantaja: Söderströms Förlag
  • Kirjapaino, reproduktio: TT-Urex
  • Sitomo: Finnreklama Oy
  • Graafinen suunnittelija ja sidoksen muotoilija: Anders Carpelan
  • Valokuvaaja: Göran Schildt
  • Paperi: Lessebo Design 120 ja 150 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Garamond MT 11,3/15,3 pt, Futura 13 pt

Tämä kirja on pieni taideteos. Sopusuhtainen kaunis muoto, huolellinen sidosasu, jossa kauniisti upotettu etiketti kannessa. Nimiösivu pienen Daphne-vinjetin kera on täydellinen. Typografiset valinnat ovat hienot ja taitto on erittäin huoliteltua. Kuin pisteenä i:n päällä ovat punaiset pisteet, joilla alaluvut on merkitty. Paperinvalinta on onnistunut ja painotyö erinomaista, joka näkyy erityisesti viimeisen luvun valokuvista. Teos edustaa komeasti eurooppalaisen kirjataiteen klassista alati uudistuvaa perinnettä.

The Sketchbook

Sakke Yrjölä (toim.), Luonnoskirja - The Sketchbook

  • Kustantaja: Taideteollinen korkeakoulu, Graafisen suunnittelun koulutusohjelma
  • Kirjapaino: Lönnberg Print & Promo Oy
  • Sitomo: Lohjan Mestarinkirja Ky
  • Graafinen suunnittelu: Sakke Yrjölä ja opiskelijaryhmä Mikko Luotonen, Lotta Nieminen, Jaakko Pietiläinen, Leena-Kaisa Rosenberg ja Anssi Räisänen
  • Paperi: Lessebo Design Ivory 150 g/m2, Terreus Salmiakki, Tintoretto 250 g/m2, Galerie Art Silk 200 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Adobe Chaparral Pro

Riemastuttava kirja, kuvanlukutaidon ja kuvakokemisen huikea "oppikirja" yhä kuvallisemmaksi muuttuvalle maailmalle. Sidosasu on kursailematon ja silti äärimmäisen elegantti. Sidotuista arkeista muodostuva värikäs selkä kertoo kauniisti kirjan sisällöstä. Sidonta mahdollistaa kirjan täydellisen avautumisen ja tekee helpoksi myös sisään piilotettujen 360°:n kuvien selailun. Kirjan alussa olevan tekstiosuuden suunnittelu on hieno esimerkki modernin kirjatypografian hallinnasta. Kokonaisuudessaan tämä kirja vakuuttaa, että kirjataide voi olla oman aikansa vahva tulkki ja samalla katse tulevaisuuteen.