Vuoden kauneimmat kirjat
Suomen kirjataiteen komiteaIlmoita kirjaMitä arvioidaanJuryFaqYhteystiedot
SvenskaEnglish

otsikko_tietok2007.jpg

Jumalan historia

Karen Armstrong, Jumalan historia - 4000 vuotta juutalaisuutta, kristinuskoa ja islamia

  • Kustantaja: Ajatus Kirjat
  • Kirjapaino: Gummerus Kirjapaino Oy
  • Graafinen suunnittelija, kuvittaja, päällyksen muotoilija: Ville Tietäväinen
  • Paperi: kansi: Rives Sensation 120 g/m2, sisus: Novelbook 2.0 70 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Adobe Jenson 11,5 pt, Trajan Pro 30 pt

Vakuuttava nimi kirjalla ja vakuuttava on ulkoasukin. Suojapäällisen erinomainen kuvaidea, lisäksi juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin symbolit ja niihin liittyvä kultaväri muodostavat teoksen sisällöstä kertovan kokonaisuuden. Paperin valinta on hyvä. Typografia helppolukuista ja erittäin viimeisteltyä. Kulttikirja.

Värit havaintojen maailmassa

Harald Arnkil, Värit havaintojen maailmassa

  • Kustantaja: Taideteollinen korkeakoulu
  • Kirjapaino: Gummerus Kirjapaino Oy
  • Reproduktio: Heku Oy / Juhani Helström
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen muotoilija: Camilla Pentti, Jani Pulkka, Johannes Nieminen
  • Valokuvaaja: Matilda Nieminen (kannen osalta)
  • Kuvatoimittaja: Katja Lautamatti
  • Paperi: Munken Lynx 130 g/m2, Galerie Art Matt 150 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Arnhem, Bulmer, DIN

Tyylikäs ja levollinen kansi sekä kannen teemaa jatkava kaunis väriliukuintro johdattaa lukijan erittäin hallitun ja huolitellun graafisen ulkoasun pariin. Onnistunut typografia ja ilmava rauhallinen taitto tukevat tämän tärkeän kirjan sisältöä. Painotyö on laadukasta ja sidosasu hyvä.

Vuosisadan tarina

Peter von Bagh, Vuosisadan tarina - Dokumenttielokuvan historia

  • Kustantaja: Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Kirjapaino: WS Bookwell Oy
  • Reproduktio: Keski-Suomen Sivu Oy
  • Graafinen suunnittelija: dog design
  • Paperi: Munken Polar 120 g/m2, Geltex 111 valkoinen
  • Kirjainlaji ja -koko: New Century Schoolbook 9,1 pt, Helvetica Neue

Vakuuttavaa kirjasuunnittelua. Moninainen aineisto on hallittu johdonmukaisesti ja tyylikkäästi. Typografiset valinnat ovat hyvät. Punaista lisäväriä on käytetty tarkoituksenmukaisesti. Lukujen avausaukeamien punaiset sivut oivaltavien kuvavalintojen kanssa ovat todella vaikuttavia. Suuri sivukoko on mahdollistanut väljän, hienosti hengittävän taiton.

Suomen keskiajan kivikirkot

Markus Hiekkanen, Suomen keskiajan kivikirkot

  • Kustantaja: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS
  • Kirjapaino: Tammer-Paino Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Pekka Krankka
  • Paperi: Novatech 90 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: DTL Albertina 9/11,5 pt

Huolellisesti jäsennelty valtaisa tietopaketti, jossa on kauniit mittasuhteet ja kädessä miellyttävältä tuntuva sidosasu. Kaksipalstainen rakenne sivuilla sopii erinomaisesti tähän helppolukuiseen oppaaseen ja mahdollistaa elävän ja kiinnostavan taiton. Kuvatekstien kapiteelivalinta vaikeuttaa luettavuutta. Pienen pieni särö todella taitavasti suunnittelussa kirjassa.

Muistikuvia Suomesta

Unto Hämäläinen (toim.), Muistikuvia Suomesta

  • Kustantaja: Helsingin Sanomat
  • Kirjapaino, sitomo: Karisto Oy Kirjapaino
  • Reproduktio: Mikko Sunnari ja Latvala-Reilat
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Sami Rissanen
  • Kuvatoimittaja: Juha-Pekka Laitinen
  • Paperi: Munken Pure 150 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Report 1942, koko 9pt

Nostalginen koko Suomen valokuva-albumi on toteutettu vahvalla, tyyliin sopivalla leikekirjamaisella otteella, joka jatkaa ja tukee kuvien kertomia lukemattomia tarinoita. Paikoin teksti on kuitenkin vaikeasti hahmotettavissa, jolloin luettavuus jää rikkaiden keinojen varjoon. Pienestä puutteesta huolimatta harvinainen, tunnelmallinen teos.

Ratsain halki Aasian 1906-1908

C.G. Mannerheim, Ratsain halki Aasian 1906-1908

  • Kustantaja, reproduktio: Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Kirjapaino, sitomo: Otavan Kirjapaino Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Timo Tervoja
  • Paperi: sisus: MultiDesign Smooth Ivory 100 g/m2, kuvaliite: MultiDesign Smooth White 130 g/m2, esilehti: Favini FT5 Shampanja 115 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Hoefler Text, TheSans

Juhlava klassikko, jossa kirjan formaatti, typografiset valinnat ja rauhallinen kaksipalstainen taitto ovat sopusoinnussa keskenään. Sidosasu on hyvä ja kirjan sisällön mukainen. Valitettavasti paperin opasiteetti ei ole riittävä, tekstin läpi näkyvät kuvat haittaavat hieman luettavuutta ja tekstin joukkoon sijoitettujen kuvien katselua.

Mikael Agricolan teosten painoasu ja kuvitus

Anna Perälä, Mikael Agricolan teosten painoasu ja kuvitus

  • Kustantaja: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS
  • Kirjapaino, sitomo: Tammer-Paino Oy
  • Reproduktio, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Markus Itkonen
  • Paperi: Munken Premium Cream 13 115 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Adobe Jenson 12,25/13,5 pt

Klassisen kirjataiteen parhaiden perinteiden mukaisesti huolella laadittu teos. Kirjan mittasuhteet, paperin valinta, sivujen marginaalit ja ennen kaikkea huolellinen, kaunis typografia ansaitsevat kiitoksen. Kirjan lopussa on kolofonisivu, jossa ovat keskeiset kirjan suunnitteluun liittyvät tiedot. Tämän käytännön soisi yleistyvän suomalaisessa kirjataiteessa.

Aasian sirpaleita

Kimmo Sarje (toim.), Aasian sirpaleita. Tero Kiiskinen. Taiteilija. Tutkimusmatkailija - Fragments of Asia. Tero Kiiskinen. Artist. Explorer

  • Kustantaja: Porin taidemuseo
  • Kirjapaino: Vammalan Kirjapaino Oy
  • Ulkoasun konsepti: Tommy Kaj Lindgren ja Kimmo Sarje
  • Graafinen suunnittelu: Tommy Kaj Lindgren
  • Valokuvaaja: Badyari & Co (Dalgate, Spinagar-Kashmir), Colombo Studios (Colombo), Tero Kiiskinen, Veli Rosenberg, Kimmo Sarje, Studio A (Calcutta), Anu Uimonen, Erkki Valli-Jaakola, Sakari Viika
  • Paperi: Munken Lynx 120 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Garamond 10 pt, Helvetica 8,5 pt, Courier 9 pt

Kirja kertoo päiväkirjanomaisesti lavastaja ja kuvataiteilija Tero Kiiskisen elämästä. Voimakas painovärin haju haittasi aluksi kirjan lukemista. Toisaalta hajustus sopii kirjan aasialaiseen aihepiiriin - se siis tuntui harkitulta ratkaisulta! Suomenkielisessä tekstissä käytetty kirjoituskoneen jälkeä muistuttava kirjainlaji sopii hyvin Kiiskisen valokuvattuihin kirjeisiin. Paperi on teoksen henkeen turhan valkoinen.

Mopolla Suomeen

Juhani Seppovaara, Mopolla Suomeen

  • Kustantaja, reproduktio: Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Kirjapaino, sitomo: Otavan Kirjapaino Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Minna Luoma
  • Valokuvaaja: Juhani Seppovaara
  • Paperi: Edixion 140 g/ m2
  • Kirjainlaji ja -koko: DTL Documenta, Trade Gothic

Persoonallinen mopomatka on saanut syvästi eläytyvän taiton. Kaunis huoliteltu typografia, miellyttävä paperi ja ennen kaikkea hieno kuvataitto, kuvavalinnat, niiden painotukset ja osoittelematon yhteys tekstiin kuljettavat lukijaa kunnioittavasti, miltei hartaasti Utsjoelta etelään. Kirjataiteen uudenlainen helmi, jonka välityksellä muistamme myös "susirajan" ulkopuoleisen Suomen lämmöllä.

Svenskspråkig bokstävercock

Taru Staudinger, Svenskspråkig bokstävercock - Ruotsinkielinen aapiskukko

  • Kustantaja: Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Kirjapaino, sitomo: Gummerus Kirjapaino Oy
  • Reproduktio, graafinen suunnittelija, kuvittaja: Taru Staudinger
  • Paperi: Munken Pure 150 g/m2 (kansipeilit Geltex, puoliransk. sidos, keltainen Brillianta)
  • Kirjainlaji ja -koko: Chaparral 390 RG 72 OP: 9,8 pt, Berthold Akzidenz Grotesk 16 pt ja 7 pt

Pikkutuhma aapiskukko, johdatus suomenruotsalaisuuteen on suunnattu jo lukutaitoisille. Kuvitus on iloista anarkiaa ja aukeamat yllättäviä. Viivapiirrosten ja värin vuoropuhelu toimii mainiosti. Teksti ja kuva ovat toisiaan täydentävä pari. Klassinen ulkoasu; sidos ja paperi on jännittävä vastakohta räväkälle sisällölle.

Urbana odysséer

Arne Toftegaard Pedersen, Urbana odysséer - Helsingfors, staden och 1910-talets finlandssvenska prosa

  • Kustantaja: Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Kirjapaino, sitomo: WS Bookwell Oy
  • Reproduktio: Alregi / Jari Rimpinen
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen muotoilija: Anders Carpelan
  • Paperi: Munken Pure 120 g/m2
  • Kirjainlaji ja -koko: Centaur MT 12,2/14,4 pt, Senator, Copperplate Deco

Laajassa tutkimuksessa on miellyttävää visuaalista kepeyttä. Ajan tunnelma on saavutettu typografian keinoin. Rauhallinen ja harkittu kuvitus osaltaan kuvaa orastavaa modernia urbaania kulttuuria. Laaja nootti- ja lähdeluettelo ei riko kirjan henkeä. Teos on kaikin tavoin huoliteltu alkaen onnistuneesta paperinvalinnasta, sidosasusta ja suojapaperista.