Vuoden kauneimmat kirjat
Suomen kirjataiteen komiteaIlmoita kirjaMitä arvioidaanJuryFaqYhteystiedot
SvenskaEnglish

Tietokirjat 2008

Castren

Paavo Castrén (toim.), Domus Pompeiana. Talo Pompejissa

  • Kustantaja: Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Kirjapaino: Otavan Kirjapaino Oy
  • Reproduktio: Mika Seppälä
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Anni Nykänen
  • Paperi: Edixion 140 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Minion 11/14 pt, Apollonia

Domus Pompeiana on näyttelykirja Amos Andersonin taidemuseossa 2008 olleeseen Talo Pompeijissa-näyttelyyn. Kirja on selkeä sekä typografialtaan että taitoltaan. Kuulas, levollinen ilme jatkuu kannesta kanteen. Otsikkofontti on hengeltään etruskilais-roomalainen. Harmaa painatus otsikoissa ja kuvateksteissä antaa rytmiä aukeamiin. Kartat ovat harvinaisen selkeitä ja kauniita. Marcus Lucretiuksen talo herää kirjan sivuilla henkiin.

DonnerLuther

Gunilla Donner & Annika Luther, Hur fint som helst. Framnäs kokbok

  • Kustantaja: Söderströms Förlag
  • Kirjapaino: Nord Print
  • Reproduktio: Niklas Ekman
  • Sitomo: Baltic Graphics
  • Graafinen suunnittelija: Otto Donner, Jenni Erkintalo
  • Valokuvaaja: Niklas Ekman
  • Päällyksen muotoilija: Otto Donner, Jenni Erkintalo, Niklas Ekman
  • Sidoksen muotoilija: Otto Donner, Jenni Erkintalo
  • Paperi: Munken Polar 140 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Fowrier, The Sans

Hur fint som helst on Framnäs kokbok eli Framnäsin kartanon keittokirja. Kirjan tunnelma on kotoinen. Aikakausilehdet esittelevät valtavasti ruokakuvia, joista keittiön arki on kaukana. Siksi Framnäsin keittokirjan kuvat ovat niin helliä ja uskottavia. Taitto on vaihteleva ja reseptit erottuvat selkeästi.

Laaksonen

Esa Laaksonen, Ásdis Òlafsdóttir (editors), Alvar Aalto Architect - Maison Louis Carré 1956-63. Osa 20 Alvar Aalto monografia -sarjasta

  • Kustantaja: Alvar Aalto Säätiö / Alvar Aalto Akatemia
  • Kirjapaino: Vammalan Kirjapaino Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Teppo Järvinen. Kirjasarjan ulkoasun on suunnitellut Jenni Reuter
  • Kuvittaja: kuvatoimittajat: useita
  • Valokuvaaja: useita kuvatoimittajia
  • Paperi: Stora Enso G-Print 150 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Garamond 3 10,5/12 pt; The Sans

Sisäänkäynti teokseen kulkee hauskasti Alvar Aallon luonnoksia esittävien nimiöiden ja sisältösivun kautta esipuheeseen, jota kuvittaa komeasti Jean Cocteaun piirros. Lukija on saapunut eurooppalaisen kulttuurin ytimeen, Maison Louis Carrén syntyyn, jota teos ansiokkaasti ja elävästi esittelee. Taitto on tehty arkkitehtuurikirjojen parhaita perinteitä noudattaen, mutta se yllättää paikoin miltei journalistisilla kuvavalinnoilla. Elämänmakuinen kulttuuriteos.

Pontén

Frithiof Pontén, Klassisen kreikan alkeisoppikirja. Suomeksi toimittanut Erkki Sironen

  • Kustantaja: Gaudeamus
  • Kirjapaino, sitomo: Kariston Kirjapaino Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Petri Latvala
  • Paperi: Munken Print Cream 90 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Teff Trinité no.2 (12 ¾ pt), Monotype New Hellenic Greek (12 pt), CC Mantinia (28 ½ pt); 15 pt

Klassisen kreikan alkeisoppikirja on henkevän ja harkitun näköinen. Kirja on pehmeäkantinen, mutta ei liian pehmeä. Sekä kannen että sivujen materiaali on miellyttävä. Kannen typografia on klassinen ja niin kiinnostavasti sommiteltu, että sitä ei kyllästy katselemaan. Myös sisäsivuilla jatkuu kultivoitunut tyyli, joka houkuttelee kreikan opintoihin.

Postimerkkivuosi

Postimerkkivuosi 2008. Teksti: Anna Muurinen

  • Kustantaja: Itella Oyj, Postimerkkikeskus
  • Kirjapaino, reproduktio: Lönnberg Print
  • Sitomo: WS Bookwell Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: dog design
  • Paperi: kannet: Geltex Nova Offset Gx-122-LS; sisus: Arctic Volume High White 150 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Arno Pro Regular 10/11,6 pt; VAG Rounded/Thin

Postimerkkejä julkaistaan jokaisen vuoden aikana monilta elämän alueilta. Näin taitavasti toimitetusta ja taitetusta Postimerkkivuosi 2008 kirjasta tulee eräänlainen Suomi 2008 teos. Kirjassa on hyvä jäsentely ja kaunis typografia. Kuvien taitavilla rajauksilla ja mittakaavan vaihteluilla luodaan värikäs kertomus elämän koko kirjosta, johon kauniisti ja väljästi sijoitetut postimerkit asettuvat filatelistisia arvoja kunnioittaen.

Reuter

Cita Reuter (red.), Maire Gullichsen. Regnbågsfärger, mörka stänk. Minnesvandringar 1907-1928

  • Kustantaja: Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Kirjapaino: Nord Print
  • Reproduktio: Alregi/Jari Rimpinen
  • Sitomo: Baltic Graphics
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Anders Carpelan
  • Paperi: Multi Art Matt 120 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Bembo 11,7/15,8 pt, Estilo Script, Priori Sans

Kirja perustuu Maire Gullichsenin kirjoituksiin ja keskittyy lähinnä vuosiin 1907-1928. Kirjan typografia on oivallisesti ajan henkeä tulkitseva. Hienot anfangit ja otsikkosivut lukujen aluissa muistuttavat ranskalaisia 1920-luvun julisteita. Kuvataitto, kuvien sävy ja painotyö on hienostuneesti toteutettu. Elegantti kirja henkevästä ihmisestä.

SavioRapia

Mari Savio & Kati Rapia, Maja. Mielikuvituksellinen lastenhuonekirja

  • Kustantaja: WSOY
  • Kirjapaino, sitomo: WS Bookwell Oy
  • Reproduktio: WSOY Studio
  • Graafinen suunnittelija, kuvittaja, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Jussi Karjalainen
  • Paperi: Arctic Volume 150 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Clarendon 13/16 pt

Ulkoasu tukee onnistuneesti kuvien välittämää iloista tunnelmaa. Kuvat on toteutettu hyvällä maulla ja niistä välittyy aitous ja lämpö. Valkoiset marginaalit raikastavat aukeamia. Typografia on konstailematonta, piirroselementit eläviä ja otsikot maalauksellisia. Kokonaisuus on onnistunut, hyväntuulinen ja leikkiin houkutteleva.

Suomala

Jussi Suomala, Howard Smith

  • Kustantaja: Like Kustannus Oy
  • Kirjapaino, sitomo: Gummerus Kirjapaino Oy
  • Reproduktio: Kari Lahtinen
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Timo Numminen
  • Valokuvaaja: Valokuvat suurelta osin Howard Smithin kuva-arkistosta
  • Paperi: Munken Lynx 150 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Egyptienne 8,6/12,5 pt, Caecilia 6,8/8,5 pt

Kirja on kohteensa näköinen; lämmin ja vailla jäykkiä eleitä. Valokuvat, varsinkin Howard Smithin omista albumeista kootut, kertovat herkästi taiteilijan taipaleesta 60-luvun lopusta tähän päivään. Smith on käyttänyt töissään useita materiaaleja taitavasti. Siksi on mukavaa, että kirjassakin on materiaalin valinta kauttaaltaan onnistunut.

Varto

Juha Varto, The Art and Craft of Beauty

  • Kustantaja: Taideteollinen korkeakoulu
  • Kirjapaino, sitomo: Gummerus Kirjapaino Oy
  • Reproduktio: TPT Repro Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: Arja Karhumaa
  • Paperi: Munken Cream 115 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Goudy Old Style 37/37 pt

Haasteellinen tekstimassa hierarkioineen ja viitteineen on saatettu tyylikkääksi kokonaisuudeksi. Kirjassa on klassisen kaunis, yksityiskohtiaan myöten viimeistelty typografia. Klassisista aineksistaan huolimatta kokonaisuus on tiiviisti tätä päivää. Kirjan hyvä aukeavuus, luettavuus sekä paperinvalinta takaavat elämyksellisen lukukokemuksen.

Veinola

Anne Veinola (editor), Finnish Design Yearbook ´08-09

  • Kustantaja: Design Forum Finland
  • Kirjapaino, reproduktio: Lönnberg Painot Oy
  • Sitomo: WS Bookwell Oy
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija: dog design
  • Kuvittaja: Eeva Sivula / dog design
  • Valokuvaaja: avauskuvat: Eriksson & Company; tuotekuvat: yritykset ja suunnittelijat
  • Paperi: Scandia 2000 White 150 g/m2
  • Kirjainlaji- ja koko: Mrs Eaves 11 pt, URW Grotesk

Kirja on designtuote ja tämän teoksen kohdalla se on sitä korostetusti. Pyöristetyt nurkat ja kansiomainen kuminauhasuljenta kertovat heti käteen otettaessa sisällöstä. Kannen sinivalkoinen kuvio eri muodoissaan esiintyy hauskasti läpi teoksen. Kirjan rakenne on selkeä rikkaasta ja vaihtelevasta taitosta huolimatta. Päälukujen avausaukeamat ovat komeat. Kuvasommittelu on kauttaaltaan rohkeata ja viimeisteltyä. Kuvarinnastuksissa on harvinaisen hienoa mittakaavan tajua, joka usein on taideteollisuuden luetteloissa ja kirjoissa suurin haaste. Erinomainen vuosikirja.