Etusivu | Suomen kirjataiteen komitea | Ilmoita kirja | Mitä arvioidaan | Jury | Tiedotteet | Pressikuvat | Yhteystiedot |
KaunokirjallisuusJane AustenYlpeys ja ennakkoluuloKustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos Ikinuori romaani uutena käännöksenä on kuorrutettu nuoren neidon haaveilulla. Kannen ja nimiön käsinpiirretty, sympaattisen kömpelö koristelu tuo mieleen päiväkirjan. Hauska kantikkuus, selän herkullinen foliointi ja notkea mattapaperi houkuttavat hypistelemään ja lukemaan. / YLÖSKaunokirjallisuus Fjodor DostojevskiVanhan ruhtinaan rakkausKustantaja Gummerus Kustannus Oy Kannen typografia ja kuvitus toimivat saumattomasti yhdessä ja luovat klassikolle nykyaikaisen ja pirteän ulkoasun. Pehmeä ylivetopaperi sointuu hyvin yhteen mustan ja valkoisen folioinnin kanssa. Kokonaisuus on arvokas ja huolella suunniteltu. Sisuksen typografia henkii samaa tyyliä kuin kansi. / YLÖSKaunokirjallisuus Miki LiukkonenLapset auringon allaKustantaja WSOY Kertomuksesta poimittu keltainen väri polttaa kansikatteessa ja esilehdissä kuin tuli uunissa. Suojapäällyksessä kiehtoo syvyyden tunto, joka syntyy valokuvan elollisuuden ja geometristen kuvioiden yhteispelistä. Sivukulmien värjäys paljastaa nokkelasti kirjan kaksi osaa. Totuttua pienempi koko tuntuu kädessä hyvältä ja rauhallista tekstipalstaa on ilo lukea. Graafinen suunnittelu hengittää tätä päivää trendikkyyteen sortumatta. / YLÖSKaunokirjallisuus Mikko RimminenHippaKustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos Kirja alkaa kansista, ja voisiko se vauhdikkaammin alkaa. Rimmisen omalaatuinen huumori välittyy railakkaasti ulkoasun kautta. Värikäs maali valuu vapaasti kannessa, mutta jämäkkä, musta typografia pitää kokonaisuuden tasapainoisena. Kirja on huolellisesti viimeistelty; materiaalit ja painotekniset ratkaisut tukevat kannen aihetta. / YLÖSKaunokirjallisuus Mika RättöMysterius viisikulma-avainKustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos Tumma kluuttikansi sokkopainatuksineen kätkee sisäänsä hulvatonta olevaisen ihmettelyä. Alun ja lopun kaiuttomat kirkonkellot johdattavat tarinoihin, joiden absurdia näkökulmaa täydentävät kirjoittajan surrealistiset mustavalkopiirrokset. Mysteriuksen eri suuntiin kulkevat kirjeet ja paikoin dadaksi muuntuva tai tyhjyyteen katoava teksti ovat kutkuttavassa hankauksessa muuten klassisen typografian kanssa. / YLÖSKaunokirjallisuus Harry SalmenniemiKivirivitKustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava Täydellinen ei ole se, johon ei voi lisätä mitään, vaan se, josta mitään ei voi poistaa. Runokirjan ulkoasu on toteutettu yksinomaan sen tekstiä käyttäen: kansikuvaksi riittää kaikkien ladelmien päällekkäinen summa. Yksi elegantti kirjaintyyppi, yksi painoväri tekstimustan lisäksi. Kannet muuttuvat tekstin tosiasiallisiksi kehyksiksi ja kohottavat kirjan esineellisyyden lähes mystiseksi sisällön ja muodon solmiutuessa yhdeksi. / YLÖSKaunokirjallisuus Philip TeirVinterkrigetKustantaja Schildts & Söderströms Voiko kontrasti nimen ja ulkoisen ilmeen välillä olla suurempi? Vaikka Vinterkriget ei sotavuosia käsittelekään, vastakkainasettelu herkistää kannen ihanille yksityiskohdille. Kukka-asetelma herää oikeaksi maalaukseksi oivallisesti valitun paperin ansiosta, käsintekstatun tekstibanderollin kohdelakka viettelee sormenpäitä. Tekstinauha toistuu kansikatteessa ja tittelisivulla räväkän raita-aiheen kanssa vuorotellen. / YLÖSKaunokirjallisuus |