Vuoden kauneimmat kirjat
EtusivuSuomen kirjataiteen komiteaIlmoita kirjaMitä arvioidaanJuryTiedotteetPressikuvatYhteystiedot

Kaunokirjallisuus

Ylpeys ja ennakkoluulo

Jane Austen

Ylpeys ja ennakkoluulo

Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
Graafinen suunnittelija Elina Warsta
Paperi Enso Creamy 70 g/m2
Kirjainlaji Baskerville

Ikinuori romaani uutena käännöksenä on kuorrutettu nuoren neidon haaveilulla. Kannen ja nimiön käsinpiirretty, sympaattisen kömpelö koristelu tuo mieleen päiväkirjan. Hauska kantikkuus, selän herkullinen foliointi ja notkea mattapaperi houkuttavat hypistelemään ja lukemaan.

/ YLÖSKaunokirjallisuus


Vanhan ruhtinaan rakkaus

Fjodor Dostojevski

Vanhan ruhtinaan rakkaus

Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
Graafinen suunnittelija Tuomo Parikka
Paperi Munken Premium Cream 100 g/m2
Kirjainlaji Adobe Caslon

Kannen typografia ja kuvitus toimivat saumattomasti yhdessä ja luovat klassikolle nykyaikaisen ja pirteän ulkoasun. Pehmeä ylivetopaperi sointuu hyvin yhteen mustan ja valkoisen folioinnin kanssa. Kokonaisuus on arvokas ja huolella suunniteltu. Sisuksen typografia henkii samaa tyyliä kuin kansi.

/ YLÖSKaunokirjallisuus


Lapset auringon alla

Miki Liukkonen

Lapset auringon alla

Kustantaja WSOY
Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
Reproduktio Bookwell Oy
Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen
Paperi Ensocream 70 g/m2,pv-offset 140 g/m2, geltex
Kirjainlaji Minion Pro 9,85/13,5, Trade Gothic 17,5/13,5

Kertomuksesta poimittu keltainen väri polttaa kansikatteessa ja esilehdissä kuin tuli uunissa. Suojapäällyksessä kiehtoo syvyyden tunto, joka syntyy valokuvan elollisuuden ja geometristen kuvioiden yhteispelistä. Sivukulmien värjäys paljastaa nokkelasti kirjan kaksi osaa. Totuttua pienempi koko tuntuu kädessä hyvältä ja rauhallista tekstipalstaa on ilo lukea. Graafinen suunnittelu hengittää tätä päivää trendikkyyteen sortumatta.

/ YLÖSKaunokirjallisuus


Hippa

Mikko Rimminen

Hippa

Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
Graafinen suunnittelija Johannes Nieminen
Paperi Enso Creamy 70 g/m2
Kirjainlaji Futura Std, Adobe Caslon Pro

Kirja alkaa kansista, ja voisiko se vauhdikkaammin alkaa. Rimmisen omalaatuinen huumori välittyy railakkaasti ulkoasun kautta. Värikäs maali valuu vapaasti kannessa, mutta jämäkkä, musta typografia pitää kokonaisuuden tasapainoisena. Kirja on huolellisesti viimeistelty; materiaalit ja painotekniset ratkaisut tukevat kannen aihetta.

/ YLÖSKaunokirjallisuus


Mysterius viisikulma-avain

Mika Rättö

Mysterius viisikulma-avain

Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
Graafinen suunnittelija Jenni Saari
Paperi G-Print matt 115 g/m2
Kirjainlaji Old Claude, Adobe Caslon Pro

Tumma kluuttikansi sokkopainatuksineen kätkee sisäänsä hulvatonta olevaisen ihmettelyä. Alun ja lopun kaiuttomat kirkonkellot johdattavat tarinoihin, joiden absurdia näkökulmaa täydentävät kirjoittajan surrealistiset mustavalkopiirrokset. Mysteriuksen eri suuntiin kulkevat kirjeet ja paikoin dadaksi muuntuva tai tyhjyyteen katoava teksti ovat kutkuttavassa hankauksessa muuten klassisen typografian kanssa.

/ YLÖSKaunokirjallisuus


Kivirivit

Harry Salmenniemi

Kivirivit

Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
Reproduktio Aste Kirjat Oy
Graafinen suunnittelija Markus Pyörälä
Paperi LuxCream 2.0 90 g/m2, Scandia 2000 natural 120 g/m2, Lumiart Gloss 130 g/m2
Kirjainlaji Linotype Centennial, Centennial Small Caps & Oldstyle Figures

Täydellinen ei ole se, johon ei voi lisätä mitään, vaan se, josta mitään ei voi poistaa. Runokirjan ulkoasu on toteutettu yksinomaan sen tekstiä käyttäen: kansikuvaksi riittää kaikkien ladelmien päällekkäinen summa. Yksi elegantti kirjaintyyppi, yksi painoväri tekstimustan lisäksi. Kannet muuttuvat tekstin tosiasiallisiksi kehyksiksi ja kohottavat kirjan esineellisyyden lähes mystiseksi sisällön ja muodon solmiutuessa yhdeksi.

/ YLÖSKaunokirjallisuus


Vinterkriget

Philip Teir

Vinterkriget

Kustantaja Schildts & Söderströms
Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
Graafinen suunnittelija Hanna Lahdenperä
Kannen graafinen suunnittelija Sanna Mander
Paperi Munken Book
Kirjainlaji Bodoni

Voiko kontrasti nimen ja ulkoisen ilmeen välillä olla suurempi? Vaikka Vinterkriget ei sotavuosia käsittelekään, vastakkainasettelu herkistää kannen ihanille yksityiskohdille. Kukka-asetelma herää oikeaksi maalaukseksi oivallisesti valitun paperin ansiosta, käsintekstatun tekstibanderollin kohdelakka viettelee sormenpäitä. Tekstinauha toistuu kansikatteessa ja tittelisivulla räväkän raita-aiheen kanssa vuorotellen.

/ YLÖSKaunokirjallisuus