Vuoden 2008 kauneimmat kirjat valittu

Vuoden 2008 kaunein kirja on syntynyt 1700- ja 1800-lukujen reseptimateriaalista. Se on Jouni Kuurneen teos Louhisaaren linnan talousreseptit, jonka graafisesta suunnittelusta on vastannut Pekka Krankka. Suomen kirjataiteen komitea oli valinnassaan yksimielinen.

Mielenkiintoisesta vanhasta materiaalista on saatu tämän päivän henkeen hienostunut ja huolella viimeistelty teos. Komitea sanoo perusteluissa, että se on kirjakaunotar, josta on vaikea löytää virhettä. Kirjan formaatti on perinteinen ja typografia hengeltään tasapainossa aiheen kanssa.

Louhisaaren linnan arkistossa säilyneessä, käsinkirjoitetussa talousreseptikirjassa on reseptejä ja ohjeita taloudenpitoon vuosilta 1770-1850. Kirjaan ovat tehneet merkintöjä linnan asukkaat, mm. kreivi Carl Erik Mannerheim ja hänen vaimonsa. Carl Erik Mannerheim oli marsalkka C.G. Mannerheimin isoisän isä.

Ennätysmäärä kauniita kirjoja

Vuoden kauneimmat kirjat 2008 -kokoelmaan on valittu voittajan lisäksi 29 teosta tai teossarjaa. Määrä on huomattavasti suurempi kuin viime vuonna. Vuoden onnistuneimmat kirjankannet -kunniakirjan sai 12 kirjaa.

Komitean mukaan kirjojen kokonaissuunnittelu on parantunut. Suomessa on lahjakkaita graafisia suunnittelijoita ja kirjapainotaito on ensiluokkaista. Meillä julkaistaan vuosittain lukuisia kirjoja, joiden sisältöön ja ulkoasuun suhtaudutaan äärimmäisen kunnianhimoisesti.

Komitea on jälleen pyrkinyt löytämään teoksia, jossa muoto ja sisältö tukevat toisiaan mahdollisimman hyvin. Arvioinnin lähtökohtana on ollut graafinen kokonaissuunnittelu alkaen typografiasta ja päätyen valmiiseen painotuotteeseen. Kirjoja palkitessaan komitea on kiinnittänyt huomiota myös sisällön ja suunnittelun tasapainoon.

Arvioitavaksi saapui yhteensä 196 viime vuonna julkaistua kirjaa: kaunokirjallisuutta, tietokirjoja, lastenkirjoja ja oppikirjoja. Kirjoja lähetti 72 kustantajaa ja julkaisijaa. Näistä noin puolet oli varsinaisia kustantajia, muut museoita, säätiöitä, yrityksiä ja yhdistyksiä. Mukana oli myös omakustanteita.

Lastenkirjat ja valokuvakirjat huipussaan

Korkeatasoinen suunnittelu ja kirjapainotaito näyttävät viime vuonna keskittyneen kirjoihin, joiden sisältö on myös poikkeuksellisen laadukas. Komitea oli ilahtunut merkittävistä ja kunnianhimoisista kustannustuotteista.

Jaakko Ollikainen on tavoittanut Claude Simonin hengen nobelistin viimeisen romaanin Raitiotie suunnittelussa. Martti Ruokosen graafinen muotoilu teokseen Katu kadulta taivaaseen on onnistunut ylistys espanjalaiselle runoudelle. Ruokonen on myös kahden nyt palkitun kirjan kannen suunnittelija.

Lahjakkaiden kotimaisten kuvittajien lastenkirjoja oli runsaasti ja niiden graafinen suunnittelu oli korkeatasoista. Komitea palkitsi kolme lastenkirjaa. Marika Maijala on luonut Hannu Mäkelän teokseen Vauvaunia vahvan kuvituksen ja herkän typografian. Markus Pyörälä on suunnitellut Eduard Uspenskin Fedja-setä -tarinoille houkuttelevan paketin. Pyörälä on myös kahden palkitun kannen suunnittelija.

Erika Kallasmaan Yökyöpelit-teoksen kuvitus on taitavaa ja omaperäistä sekä graafinen ilme huoliteltua.

Valokuvakirjojen taso oli erittäin korkea. Komitea palkitsi kaksi teosta, joissa kuvien dramaturgia ja painojälki ovat mestariluokkaa: Perttu Lämsän suunnitteleman Rafael Minkkisen kirjan ja Jorma Hinkan suunnitteleman Hannes Heikuran teoksen.

Kotimaisten taidekirjojen julkaiseminen on arvo sinänsä. Taidekirjojen aatelia on Anu Tuomisen omakustanne hänen taiteestaan. Tuominen on suunnitellut graafisen ulkoasun yhdessä Maria Mitrusen kanssa. Timo Numminen on muotoillut Howard Smithistä taiteilijan näköisen teoksen ja Jari Karppasen herkästi hengittävä taitto kunnioittaa kohteensa taidetta Martti Aiha -teoksessa.

Ensimmäisen kerran kokoelmassa on nyt sarjakuva. Sen suunnittelijat ovat Kaisa ja Christoffer Leka.

Markus Pyörälän ja Martti Ruokosen lisäksi myös Anders Carpelan on suunnitellut useita nyt palkittuja teoksia. Hänet palkittiin kahdesta hienostuneesti toteutetusta kirjasta: Maire Gullichsen -teoksesta ja Lars Huldénin kirjasta sekä yhdestä kannesta. Minna Luoma palkittiin niinikään kahdesta kirjasta kuten myös dog design.

Suomen ja Viron kauneimmat Kansalliskirjastossa
Suomen ja Viron Kauneimmat kirjat 2008 -näyttely on Kansalliskirjastossa 13.3.-20.4. Suomen Vuoden kauneimmat kirjat 2008 -kokoelma on esillä myöhemmin muissakin kirjastoissa ja kirjamessuilla.

Ulkomailla kokoelma on kansainvälisissä näyttelyissä mm. Suomen Instituutin kirjastossa Tukholmassa, Tarton yliopiston kirjastossa, Viron taideakatemiassa Tallinnassa, Frankfurtin kirjamessuilla sekä Leipzigin kirjamessuilla ja Best book design from all over the World -kilpailussa, johon osallistuu 33 maata.

Suomen kirjataiteen komitea on valinnut Vuoden kauneimmat kirjat vuodesta 1946 lähtien. Komitea toimii Suomen Kirjasäätiön yhteydessä. Komitean työskentelyyn osallistuu viidentoista kirja- ja graafisen alan järjestön ja laitoksen edustajat.

LISÄTIETOJA JA KUVIA:

Tuula Isoniemi, Suomen kirjataiteen komitean puheenjohtaja
0500-841937, tuula.isoniemi (at) welho.com

PRESSIKUVAT: Kuvia kauneimmista kirjoista
Lataa tästä koneellesi (20Mt, Zip-tiedosto)

Kirjojen kuvat © Antti Huittinen

/ YLÖSTiedotteet > 2008kauneimmat