Vuoden kaunein kirja
Erik Bryggman ja Turun arkkitehtuuri

Vuoden 2010 kaunein kirja on Helena Soiri-Snellmanin teos Atrium - Erik Bryggman ja Turun arkkitehtuuri. Suomen kirjataiteen komitea on valinnut kauneimpien kirjojen kokoelmaan 25 kirjaa. Vuoden onnistuneimpia kirjankansia palkittiin kymmenen.

Atrium - Erik Bryggman ja Turun arkkitehtuuri sisältää talohistorian lisäksi uutta tietoa Bryggmanista, hänen työurastaan ja vaikutuksesta Turun kaupungin suunnitteluun ja kaupunkikuvan syntyyn. Kirjan graafisesta suunnittelusta on vastannut Dog Designin työryhmä ja se on painettu Lönnberg Printissä. Palkinnon perusteluissa sanotaan, että modernin arkkitehtuurin pioneeri on saanut kirjataiteellisesti kunnianhimoisesti toteutetun teoksen.

Yleis- ja pienkustantajat sekä museot, galleriat, säätiöt ja yritykset lähettivät Suomen kirjataiteen komitealle yhteensä 163 kirjaa arvioitavaksi. Kirjojen taso oli lähes poikkeuksetta korkeatasoinen. Arvioinnin lähtökohtana on ollut graafinen kokonaissuunnittelu alkaen typografiasta ja päätyen valmiiseen kirjaan.

Taidekirjojen ja kulttuuriaiheisten teosten suunnitteluun ja toteutukseen on kiinnitetty perinteisestikin paljon huomiota, jopa intohimoa. Tänä vuonna komitea totesi ilokseen, että myös proosa- ja lyriikkateoksissa oli riemua ja suomalaista kirjataidetta uudistavia elementtejä. Monissa eri alojen tietokirjoissa oli oivallisesti saatu mukaan kirjan aiheen henki. Sarjakuvateoksia palkittiin tällä kertaa kaksi. Lastenkirjoissa oli pieniä taideteoksia. Kuvittajat ja graafiset suunnittelijat ovat luoneet kiinnostavia maailmoja.

ELÄYTYEN SUUNNITELTU ROMAANI

Anna Lehtosen suunnittelema Hannu VäisäsenKuperat ja koverat on komitean mielestä hieno esimerkki siitä, että romaanikin voidaan suunnitella eläytyen ja kunnianhimoisesti. Hanna HaurunLiian pienet sandaalit on perustelujen mukaan suomalaista kirjataidetta uudistava teos. Sen on suunnitellut Perttu Lämsä. Kaunis proosateos on niinikään Pirkko Saision käsin tekstattu Lokikirja, jonka suunnittelija on Elina Warsta.

Ajattoman kauniita runoteoksia ovat Markku PaasosenTulevassa maailmassa, suunnittelija Iira Oivo ja Bo CarpelaninGramina, suunnittelija Timo Numminen.

Käännöskirjallisuden sarja Aikamme kertojia palkittiin onnistuneesta sarja-asusta.

LASTENKIRJAT TAIDETEOKSIA

Lastenkirjojen kuvakerronnan ja typografian oivaltavuutta kiitettiin. Useiden kirjojen kuvittaja on myös teoksen graafinen suunnittelija. Matti Pikkujämsä on kuvittanut ja suunnitellut Jukka Itkosen teoksen Krokotiili hikoaa ja Linda BondestamUlf Starkin kirjan Diktatorn. Katja Tukiaisen pikkulasten sarjakuvassa Kisun 1, 2, 3 näkyy hänen varma kädenjälkensä myös graafisena suunnittelijana.

Muita palkittuja lastenkirjojen kuvittajia ja graafisia suunnittelijoita ovat Salla Savolainen, Maija Vallinoja, Marika Maijala ja Réka Király.

SARJAKUVATAITEILIJAT JUHLIVAT

100-vuotias suomalainen sarjakuva on voimissaan. Kauneimpien kirjojen joukkoon nousi kiistatta kaksi sarjakuvateosta, Kaisa ja Christoffer LekanTour d´Europe ja Matti HagelberginSilvia Regina.

KUVATAIDE JA VALOKUVA

Pienten kustantajien, museoiden ja gallerioiden julkaisemia taidekirjoja on usein ollut Vuoden kauneimpien kirjojen kokoelmassa kuten nytkin. Näitä ovat Marika Mäkelä, suunnittelija Maria Appelberg, Matti Kujasalo, suunnittelijat Timo Numminen ja Pirkko Tuukkanen, Anni Leppälä - Vuoden nuori taiteilija 2010, suunnittelijat Anni Leppälä ja Liisa Seppo, Miniprint Finland 2010, suunnittelija Marion Robinson, Caj Bremer - Valokuvaaja Photographer Fotograf, suunnittelija Jorma Hinkka. Taiteilija on saanut arvoisensa kirjan, jonka typografia kunnioittaa taideteoksia ja painotyö on huippuluokkaa.

TIETOA JA KULTTUURIA

Vakuuttavia ja taitavasti toteutettuja mittavia teoksia ovat Jorma Hinkan suunnittelema Annukka AhopalonErwekon vuosikymmenet, Fabian Dahlströmin teos Korrespondensen mellan Axel Carpelan och Jean Sibelius 1900-1919, suunnittelijana Antti Pokela, Jarkko Hyppösen suunnittelema Vesa SiréninSuomalaiset kapellimestarit, Sami Valteren suunnittelema Kaisa Viitasen ja Katja TähjänPaperittomat sekä Jukka Lindforsin, Markku Salon ja Raimo PesosenDumari - Kohdusta hautaan ja paratiisin puutarhaan suunnittelijana Jussi Karjalainen. Oppikirjoja oli yksi Särmä - suomen kieli ja kirjallisuus.

MAAILMAN KAUNEIMMAT KIRJAT -KILPAILUUN

Suomen vuoden 2010 kauneimmat kirjat kiertävät näyttelyissä kotimaassa ja ulkomailla. Suomessa ne tulevat olemaan esillä Kansalliskirjastossa, noin kymmenessä Helsingin kaupunginkirjaston kirjastossa ja Helsingin kirjamessuilla.

Suomen kauneimmat kirjat ovat Frankfurtin kirjamessuilla Maailman kauneimpien kirjojen näyttelyssä sekä Maailman kauneimmat kirjat -kilpailussa Leipzigin kirjamessuilla. Kilpailuun osallistuu 33 maata. Virossa suomalaisten kirjojen näyttelyt ovat Tarton taidekorkeakoulussa ja Tallinnan kansalliskirjastossa. Tukholmassa näyttely on Suomen Instituutissa.

Tuula Isoniemi, Suomen kirjataiteen komitean puheenjohtaja
0500-841937 tuula.isoniemi@welho.com