LEHDISTÖTIEDOTE 15.1.2010

Nettiadressi kirjataiteen puolesta

Suomen Kirjasäätiö on lakkauttanut tukensa Suomen kirjataiteen komitealle, joka on yli 60 vuotta valinnut Suomen kauneimmat kirjat.Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailu on lopetettu. Onko suomalaisen kirjataiteen arvostus kuollut?

Avoimen kirjeen Suomen kirjataiteen komitean työn jatkamisen puolesta on nyt allekirjoittanut 91 henkilöä. Kirje avataan myös nettiadressina, jonka kaikki halukkaat voivat allekirjoittaa.

Liitteenä vetoomus.

LIITE LEHDISTÖTIEDOTTEESEEN 15.1.2010

Avoin kirje/nettiadressi

Kauneimmat kirjat uhattuina

Suomi ei osallistu enää kansainväliseen vuoden kauneimpien kirjojen kilpailuun Best Book Design from all over the World eikä Book Art International -näyttelyyn. Niihin osallistui viime vuonna 37 maan kauneimmat kirjat.

Vuoden kauneimmat kirja -kilpailu on nyt Suomen osalta lopetettu.Ensimmäistä kertaa kilpailun yli 60-vuotisen historian aikana Suomessa ei valita kauneimpia kirjoja, koska Suomen Kirjasäätiö on lakkauttanut tukensa Suomen kirjataiteen komitealle. Puuttuva rahamäärä on pieni, mutta kilpailun merkitys alalle suuri. Suomen Kirjasäätiö on Suomen Kustannusyhdistyksen ja opetusministeriön perustama säätiö, jonka tarkoituksena on edistää ja tukea kotimaista kirja- ja sanataidetta.

Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailu on järjestetty Suomessa yhtäjaksoisesti vuodesta 1947 lähtien. Silloin Graafisen teollisuuden liitto asetti Suomen kirjataiteen arvostelulautakunnan, jossa olivat edustettuina Suomen Taideteollisuuskoulu, Helsingin yliopiston kirjasto sekä suurimmat kirjapainot, kustantamot ja kirjakaupat.

Suomen kirjataiteen komitea on toiminut vuodesta 2001 Suomen Kirjasäätiön yhteydessä.

Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailu on Suomessa ainoa kilpailu, jossa kirjoja tarkastellaan huolellisesti ja monipuolisesti ulkoasun näkökulmasta. Kilpailutekee näkyväksi kirjojen kokonaissuunnitteluun ja valmistamiseen liittyvää työtä tuoden esiin eri työvaiheita, tekijöitä, materiaaleja ja kirja-alan ammattilaisia. Vuoden kauneimpia kirjoja valitessaan komitea palkitsee teoksia, joissa muoto ja sisältö tukevat toisiaan mahdollisimman hyvin. Klassisen kirjapainotaidon ohella komitea arvostaa tuoreita, uutta luovia ratkaisuja.

Kirjagraafikon tehtävä on suunnitella kirja visuaalisesti houkuttelevaksi ja helposti luettavaksi. Koska kauniin ja tarkoituksenmukaisen kirjan ulkoasussa jokainen yksityiskohta on mietitty, kilpailu osoittaa kirjoja lukevalle yleisölle, että kirja ei synny nappia painamalla eikä pelkkä käsikirjoitus kuvineen ole kirja. Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailu ja suunnittelijoiden työ tasokkaan kirjasuunnittelun hyväksi edistävät lukemista.

Vuoden kauneimmat kirjat -näyttely on ollut viime vuonna kymmenessä pääkaupunkiseudun kirjastossa, Helsingin ja Lahden kirjamessuilla, Kansalliskirjastossa oli Viron ja Suomen kauneimpien kirjojen näyttely.Näyttely oli myös Tukholman Suomi-instituutissa, Viron kansalliskirjastossa ja taideakatemian kirjastossa sekä Tarton yliopiston kirjastossa ja taidekorkeakoulun kirjastossa sekä Leipzigin ja Frankfurtin kirjamessuilla.

Houkuttelevan ulkoasun ja luettavuuden suunnittelua tarvitaan jatkossakin julkaisukanavasta riippumatta. Me allekirjoittaneet vetoamme Suomen kirjataiteen komitean perustajiin komitean työn jatkamisen puolesta.

/ YLÖSTiedotteet > nettiadressi