LEHDISTÖTIEDOTE 22.2.2010

Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailu jatkuu

Suomen Messusäätiö on myöntänyt Suomen kirjataiteen komitealle vuosittaisen
10 000 euron apurahan Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailun järjestämiseen. Komitean käytännön työtä tukevat Graafinen Teollisuus ry, Kansalliskirjasto ja Suomen Kirjasäätiö.

Vuoden 2009 kauneimmat kirjat julkistetaan huhtikuussa 2010. Kilpailun jatkuminen oli uhattuna ja se herätti kirja-alalla kuohuntaa. Nettivetoomus kauneimpien kirjojen puolesta keräsi lyhyessä ajassa yli 700 allekirjoitusta.

Lukemisen ja kirjan puolesta
Suomen Messusäätiö tukee suomalaista teollisuutta, elinkeinoelämää ja kulttuuria. Helsingin Kirjamessujen yhteydessä Messusäätiö jakaa ensi syksynä kymmenennen kerran 5 000 euron suuruisen Rakkaudesta kirjaan -palkinnon. Se myönnetään henkilölle tai yhteisölle, joka on poikkeuksellisen suurella rakkaudella vaalinut kirjallisuutta ja lukuharrastusta.

Messusäätiö on nyt päättänyt tukea myös Suomen kirjataiteen komitean Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailua. Kilpailun tavoitteena on kiinnittää huomio kirjoihin kirjataiteellisina kokonaisteoksina. Komitea palkitsee kirjoja, joissa ulkoisen muodon ja sisällön yhteys toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Arvioinneissa korostetaan graafisen perussuunnittelun ja typografian sekä materiaalien ja painotyön kokonaishallintaa. Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailu on järjestetty Suomessa yhtäjaksoisesti vuodesta 1947 lähtien. Suomalaiset kirjat osallistuvat kansainvälisiin kilpailuihin ja näyttelyihin 37 maan kauneimpien kirjojen kanssa.??

- Helsingin Kirjamessujen 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Suomen Messusäätiö on halunnut laajentaa tukeaan kirjalle ja kirjallisuudelle, sanoo Suomen Messujen toimitusjohtaja Pentti Kivinen. Rakkaudesta kirjaan -palkinto sekä Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailu eroavat puhtaasti kirjallisista palkinnoista siinä, että niiden avulla halutaan antaa tunnustusta lukuharrastuksen edistäjille ja kirja-alan ammattilaisille. ??

Suomen Messusäätiö on Suomen Messujen yhteydessä toimiva säätiö, jonka tarkoituksena on Suomen teollisuuden ja kaupan sekä muun elinkeinoelämän edistäminen ja pyrkimys muullakin yleishyödyllisellä toiminnalla tukea ja lisätä maamme tuotantoa tekemällä sitä tunnetuksi sekä kotimaassa että ulkomailla. Suomen Messusäätiö jakaa vuosittain noin 400 000 euron arvosta apurahoja. Tunnetuimmat palkinnot ovat Kaj Franck -muotoilupalkinto ja Tasavallan presidentin kansainvälistymispalkinto. Lisäksi säätiö tulee suomalaisia tutkijoita, erialoilla menestyneitä henkilöitä tai yhteisöjä vuosittain eri messujen yhteydessä jaettavilla palkinnoilla ja stipendeillä.

Lisätietoja:
Suomen kirjataiteen komitean puheenjohtaja Tuula Isoniemi, puh. 0500 841 937,
tuula.isoniemi@welho.com
Suomen Messut tiedottaja Teija Armanto, puh. 050 376 0804 teija.armanto@finnexpo.fi

/ YLÖSTiedotteet > tiedote220210