Miniatyyrikokoelma vuoden kaunein kirja

Vuoden 2009 kauneimpien kirjojen kokoelmaan on valittu 24 kirjaa. Näistä kaunein on Turun Taidemuseon julkaisema teos Amour unit deux cours - Henry Lönnforsin miniatyyrikokoelma - Henry Lönnfors miniatyrsamling. Vuoden onnistuneimpia kirjankansia palkittiin seitsemän.

Kaunein kirja esittelee Turun Taidemuseon lahjoituksena saaman miniatyyrikokoelman sekä siitä viime vuonna tehdyn näyttelyn. Palkinnon perusteluissa sanotaan mm., että "suunnittelija on käyttänyt kirjataiteen vanhat ja uudet keinot taitavasti ja eläytyen. Tuloksena on miniatyyritaiteen ehdoilla toteutettu herkkä kirjataiteen helmi". Teoksen graafinen suunnittelija on Minna Luoma.

Yleis- ja pienkustantajat sekä museot, säätiöt ja yritykset lähettivät komitealle yhtensä 200 kirjaa arvioitaviksi. Kirjojen taso oli edelleen lähes poikkeuksetta korkealaatuinen. Suurin osa kirjoista oli ammattitaidolla toteutettuja; niissä eri osatekijät ovat sopusoinnussa keskenään. Arvioinnin lähtökohtana on ollut graafinen kokonaissuunnittelu alkaen typografiasta ja päätyen valmiiseen painotuotteeseen.

Mestareita ja uusia tekijöitä

Graafisia suunnittelijoita palkittiin kolmekymmentäyksi. Komitea piti ilahduttavana, että muutama graafinen suunnittelija on yltänyt usein palkittuihin suorituksiin, päässyt, voisi jopa sanoa, mestariluokkaan. Kauneimman kirjan ja myös toisen palkitun teoksen suunnittelijan Minna Luoman töitä on palkittu useana vuonna. Samoin mm. Anders Carpelan, Camilla Pentti ja Jorma Hinkka ja Dog design ovat monasti aiemminkin palkittuja. Mutta ilahduttavaa on myös se, että monet graafiset suunnittelijat ovat nyt ensimmäistä kertaa virallisen tunnustuksen kohteina.

Suomalaisten kirjapainojen työtä kiitettiin erinomaiseksi ja huolitelluksi. Useat teokset olivat Kariston kirjapainon, Otavan kirjapainon ja WS Bookwellin valmistamia. Muita kirjapainoja olivat Aldus, Art-Print, Erweko, Finepress, Gummeruksen kirjapaino ja Nord Print.

Kaunokirjallisuus kaunista

Proosateoksia palkittiin seitsemän. Kirjoista kolme oli käännöskirjoja ja neljä kotimaisia romaaneja. Esimerkiksi Elina Warstan muotoilu Kari Hotakaisen romaanissa Ihmisen osa leikittelee taitavasti sekä runsauden että vähäeleisyyden keinoilla.

Lastenkirjoja oli kolme, joista yksi tietokirja, Jaakko Heinimäen Suomen lasten Raamattu. Piia Ahon konstailematon sidosasu ja typografia tekevät teoksesta helposti lähestyttävän, sanottiin perusteluissa.

Kiintoisa aihe innostaa

Laadukkaat ja kiintoisat tietokirjat ovat innostaneet graafisia suunnittelijoita ja tuotantolaitoksia huippusuorituksiin. Niinpä Dog design/Eeva Sivula on luonut Leonardo da Vincin Työpäiväkirjoihin ulkoasun ja typografian, jotka eivät korosta itseään vaan antavat mestarin puhua.

Sami Karjalaisen teoksessa Suomen Heinäsirkat ja hepokatit hänen valokuvansa ovat huikean kauniita ja havainnollisia. Jukka Aallon tarkoituksenmukainen taitto ja erinomaisen laadukas painotyö kruunaavat lopputuloksen.

Julkaisijoiden laaja kirjo

Yleiskustantajien lisäksi monet museot, säätiöt ja pienet, muutaman kirjan kustantajat julkaisevat kunnianhimoisesti kirjoja, joiden typografia on huippuunsa viimeisteltyä ja painojälki erinomaista. Tässä muutamia makupaloja viime vuoden annista:

Palkituissa taidekirjoissa valokuva on vahvasti läsnä. Musta taide julkaisee muutaman teoksen vuodessa ja on erikoistunut valokuvaan. Sen julkaisemia kirjoja palkittiin kaksi. Markus Jokelan teoksessa Jotain on tapahtunut Jorma Hinkan typografia on huippuunsa viimeisteltyä. Ismo Kajanderin ja Anna Kortelaisen teos Pariisin tuoksu on myös Hinkan suunnittelema ja hän on luonut siitä hengeltään ranskalaisen herkkupalan.

Pienen Opuksen julkaisema Pentti Sammallahden ja Caj Westerbergin Huoneita - Chambres - Rooms on sensuelli valokuvateos, joka puhuttelee hiljaisesti. Kirjan suunnittelija ja valokuvaaja on Sammallahti.

Taideteollisen korkeakoulun julkaisemia kirjoja palkittiin kaksi. Minna Luoman suunnitteleman Nithikul Nimkulratin kirjan Paperness onnistuneita materiaali-, väri- ja kirjasinvalintoja kiitettiin. Toinen teos on Pekka Korvenmaan Taide & teollisuus, jonka Camilla Pentti ja Jani Pulkka ovat paketoineet sympaattiseen, mutkattomaan ja tyylikkääseen asuun.

John Nurmisen säätiön kustantaman Seppo Laurellin Valo merellä, Suomen majakat 1753-1906 on miehekäs kirja, suolan ja meren tuoksuinen. Sen on suunnitellut Olavi Harkimo ja oivaltavat valokuvat ovat Petri Porkolan.

Kirjataiteen komitea

Suomen kirjataiteen komitea on valinnut Vuoden kauneimmat kirjat yhtäjaksoisesti vuodesta 1947 lähtien. Kauneimmat kirjat valitaan vuosittain 36 maassa.

Komitean työskentelyyn osallistuu viidentoista kirja- ja graafisen alan järjestön ja laitoksen edustajat. Kauneimpien kirjojen suunnittelijat, kustantajat, kirjapainot ja muut tuotantolaitokset palkitaan kunniakirjoilla.

Suomen Messusäätiö on myöntää Suomen kirjataiteen komitealle vuosittaisen apurahan Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailun järjestämiseen. Komitean käytännön työtä tukevat Graafinen Teollisuus ry, Kansalliskirjasto ja Suomen Kirjasäätiö.

Tuula Isoniemi, Suomen kirjataiteen komitean puheenjohtaja
0500-841937, tuula.isoniemi (at) welho.com

PRESSIKUVAT
Kuvia kauneimmista