2007

Kirjataiteen vuoden kaunein kirja (vuonna 2007 valittiin poikkeuksellisesti kaksi vuoden kauneinta kirjaa)


Kansi ja aukeama kirjasta Apollon i Daphnes famn - Om Göran Schildts konstsyn.

Erik Kruskopf
Apollon i Daphnes famn - Om Göran Schildts konstsyn

  • Kustantaja Söderströms Förlag
  • Graafinen suunnittelija Anders Carpelan
  • Valokuvaaja Göran Schildt
  • Kirjapaino ja reproduktio TT-Urex
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Lessebo Design 120 ja 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Garamond MT 11,3/15,3 pt, Futura 13 pt

Tämä kirja on pieni taideteos. Sopusuhtainen kaunis muoto, huolellinen sidosasu, jossa kauniisti upotettu etiketti kannessa. Nimiösivu pienen Daphne-vinjetin kera on täydellinen. Typografiset valinnat ovat hienot ja taitto on erittäin huoliteltua. Kuin pisteenä i:n päällä ovat punaiset pisteet, joilla alaluvut on merkitty. Paperinvalinta on onnistunut ja painotyö erinomaista, joka näkyy erityisesti viimeisen luvun valokuvista. Teos edustaa komeasti eurooppalaisen kirjataiteen klassista alati uudistuvaa perinnettä.

Kansi ja aukeama kirjasta Luonnoskirja - The Sketchbook.

Sakke Yrjölä (toim.)
Luonnoskirja - The Sketchbook

  • Kustantaja Taideteollinen korkeakoulu, Graafisen suunnittelun koulutusohjelma
  • Graafinen suunnittelu Sakke Yrjölä ja opiskelijaryhmä Mikko Luotonen, Lotta Nieminen, Jaakko Pietiläinen, Leena-Kaisa Rosenberg ja Anssi Räisänen
  • Kirjapaino Lönnberg Print & Promo Oy
  • Sitomo Lohjan Mestarinkirja Ky
  • Paperi Lessebo Design Ivory 150 g/m2, Terreus Salmiakki, Tintoretto 250 g/m2, Galerie Art Silk 200 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Chaparral Pro

Riemastuttava kirja, kuvanlukutaidon ja kuvakokemisen huikea “oppikirja” yhä kuvallisemmaksi muuttuvalle maailmalle. Sidosasu on kursailematon ja silti äärimmäisen elegantti. Sidotuista arkeista muodostuva värikäs selkä kertoo kauniisti kirjan sisällöstä. Sidonta mahdollistaa kirjan täydellisen avautumisen ja tekee helpoksi myös sisään piilotettujen 360°:n kuvien selailun. Kirjan alussa olevan tekstiosuuden suunnittelu on hieno esimerkki modernin kirjatypografian hallinnasta. Kokonaisuudessaan tämä kirja vakuuttaa, että kirjataide voi olla oman aikansa vahva tulkki ja samalla katse tulevaisuuteen.

Back to top