Kaunokirjat

Kansi kirjasta Peltirumpu.

Günter Grass
Peltirumpu

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Anja Reponen
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi Lux Cream
  • Kirjaintyyppi Times, Tagliatelle Sugo

Tämä kirjaklassikko on saanut uudet vaikuttavat vaatteet. Epätavallinen mutta tyylikäs väritys, arvokas sidosasu ja peloton nimitypografia sekä Grassin piirros luovat hallitun kokonaisuuden. Hienostuneet materiaalit ja väritys tekevät paksusta kirjasta kuin kauniin esineen, mutta järkälemäisyydestään huolimatta se on kevyt kädessä. Ladelma on selkeä ja violetti värisyrjä kehystää sen kauniisti.

Kansi kirjasta Ihmisen osa.

Kari Hotakainen
Ihmisen osa

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Siltala
  • Graafinen suunnittelija Elina Warsta
  • Kirjapaino WS Bookwell Oy
  • Paperi EnsoLux Cream
  • Kirjaintyyppi Adobe Caslon Pro

Ihastuttava ja inhimillinen. Suojapaperin yksinkertainen ja vahva mustapunavalkoinen väritys jatkuu kekseliäästi ylivetokanteen. Kannen rouhean runsas kuvitus ja käsintekstattu typografia jatkuvat hallituin elkein myös kirjan sisäsivuilla. Muotoilu leikittelee taitavasti sekä runsauden että vähäeleisyyden keinoilla; tässä on tarpeeksi muttei mitään liikaa. Punainen lanka on todellakin löydetty.

Kansi kirjasta Syntikirja.

Katja Kallio
Syntikirja

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Katja Kaskeala
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi LuxCream
  • Kirjaintyyppi Adobe Garamond Pro

Kansikuvan viesti on häveliäs ja kiltin tuntuinen. Erinomaisella ammattitaidolla toteutettu kirja, jossa eri osatekijät ovat sopusoinnussa keskenään. Sisuksen paperinvalinta on hyvä ja typografia on helppolukuista.

Kansi kirjasta Siistimättömiä mietelmiä.

Stanislav Jerzy Lec
Siistimättömiä mietelmiä

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Siltala
  • Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi EnsoCream
  • Kirjaintyyppi Dante Mt

Taskuun mukavasti sujahtavan kokoinen ja kädessä hyvältä tuntuva kirja. Kansikuvan raju visio on pysäyttävä, mutta samalla kuitenkin siistimätön linkki syvälle merkkien maailmaan. Sisuksen typografia on hallittu ja kunkin mietelmän ympärillä on riittävästi tilaa, joten mietelmät säilyttävät itsenäisyytensä.

Kansi kirjasta Toivomuspuu.

Tero Liukkonen
Toivomuspuu

  • Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
  • Graafinen suunnittelija Sanna-Reeta Meilahti
  • Kirjapaino ja sitomo Gummeruksen Kirjapaino Oy
  • Paperi Holmen Book Cream 2.0 (FSC)
  • Kirjaintyyppi Garamond Regular Pro

Rohkea ja informatiivinen ratkaisu suojapaperin kuvituksessa, joka jatkuu nimiösivulle saakka. Toivomuspuu hahmottuu kiinnostavasti, ja siinä kerrotaan lyhyesti kustakin monologinovellista. Kansiviestintää parhaimmillaan. Sisuksen typografia on klassisen kaunis.

Kansi kirjasta Stallari.

Juha Ruusuvuoti
Stallari

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Martti Ruokonen
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi MultiArt glos
  • Kirjaintyyppi Sabon, Rockwell

Julistemaisen tehokas suojapaperin kuva-aihe kertoo välittömästi, mitä kirja käsittelee ja senkin että huumoria on mukana. Kannessa kirjoittajan nimi on ladottu voimakkaasti päätteellisellä groteskilla, joka tuo siihen 70-luvun tunnelmaa. Teoksen iskevät lukujen otsikot ovat samaa kirjasinlajia.

Kansi kirjasta Kiitos, Jeeves.

P. G. Wodehouse
Kiitos, Jeeves

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Camilla Pentti
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi EnsoLux Cream
  • Kirjaintyyppi Verdigris MVB

Kepeä kuin Jeeves itse! Lennokas tittelitypografia, raikas kuvitus ja hillitty väriskaala sopivat päähenkilölle kuin istuvat ruudulliset golfhousut. Ylivetokannen materiaalivalinta ja foliointi korostavat kuvitusta ja typografiaa tyylikkäästi. Sisustypografiaan on tuotu pieniä viitteitä kannen kuvituksesta ja ne piristävät muuten klassista, konstailematonta typografiaa. Kirjan ulkoasu henkii onnistuneesti Jeevesin hilpeän charmanttia henkeä.

Back to top