Taide- ja valokuvakirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Avoin kirja - An Open Book.

Nina Hauki
Avoin kirja - An Open Book

  • Kustantaja Musta Taide
  • Graafinen suunnittelija Minna Luoma / Candy Graphics, Nina Hauki
  • Valokuvaaja Nina Hauki
  • Reproduktio Timo Lagerström
  • Kirjapaino Erweko Oy
  • Sitomo Mestarinkirja Esko Salonen, Master Bookbinder
  • Paperi Galerie Scandia 2000 Smooth Natural 150 & 240 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Garamond Pro, käsintekstaus

Surumielinen kuvaus luopumisesta, ikävästä ja selviämisestä. Levollisesti puhuttu tarina avautuu valokuvakertomukseksi. Dramaturgia on pehmeä, rauhallinen ja kuvien pienestä koosta huolimatta vahva. Intensiteettiä tukee hallittu typografia, helmenä välisivujen ripsupainatus.

Kansi ja aukeama kirjasta Ari Pelkonen - Vuoden nuori taiteilija 2012: Two Stories.

Virpi Nikkari (Toim.) - Veikko Halmetoja - Leena Krohn - Taina Myllyharju
Ari Pelkonen - Vuoden nuori taiteilija 2012: Two Stories

  • Kustantaja Tampereen taidemuseo
  • Graafinen suunnittelija Liisa Seppo, Ari Pelkonen
  • Valokuvaaja Jari Kuusenaho
  • Kirjapaino ja 1. painoksen sitomo Vammalan Kirjapaino Oy
  • 2. painoksen sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Munken Lynx 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Myriad Pro

Jykevän kantikasta kirjaa ei hevin malta avata, koska pelkästään kannen koskettelu ja katselu tuottaa nautintoa. Etu- ja takakannet ovat karheaa valkoista, selkä sileää, ja etukanteen on upotettu taiteilijan työlääseen puupiirrostekniikkaan viittaava kuvio. Upea dramaturginen ele on kolmen esilehden sysimusta esirippu. Sisäsivuilla ansaitusti pääosassa ovat teoskuvat, jotka toistuvat mattapaperilla kauniisti.

Kansi ja aukeama kirjasta Jaume Plensa - In the Midst of Dreams.

EMMAn työryhmä - Jaume Plensa
Jaume Plensa - In the Midst of Dreams

  • Kustantaja EMMA – Espoon modernin taiteen museo
  • Graafinen suunnittelija Dog Design
  • Valokuvaaja Ari Karttunen
  • Reproduktio Asko Rokala / BEE2
  • Kirjapaino Lönnberg Painot Oy
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Arctic Volume 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Plantin Std, Truth FB

Kirjan ulkoasu on onnistunut, kun sen esittelemät teokset ja itse kirjan visuaalisuus kohtaavat. Plensan yhtaikaa käsitteelliset ja esteettiset työt kulkevat rauhallisena jatkumona. Anteliaalla valkoisella reunuksella kehystetyt kuvat vuorottelevat taiteilijan runojen kanssa. Typografia on onnistunutta viemättä huomiota itseensä. Kannen mustaan kluuttiin upotettu valokuva ja foliopainettu teksti viimeistelevät kokonaisuuden.

Kansi ja aukeama kirjasta Nina Roos.


Nina Roos

  • Kustantaja Parvs Publishing
  • Graafinen suunnittelija Anders Ljungman
  • Valokuvaaja Ari Karttunen
  • Reproduktio Jussi Tiainen
  • Kirjapaino ja sitomo Kariston Kirjapaino Oy
  • Paperi Arctic Matt 100 g/m2
  • Kirjaintyyppi Berthold Akzidenz-Grotesk

Kirjan materiaalit ja värit sointuvat harmonisesti taiteilijan väripalettiin. Kannen pelkäämätön tittelitypografia ei kumartele ketään. Taitto on arkkitehtonisen toteavaa ja valkoista tilaa on käytetty hallitusti. Myös kirjan painojälki on taidokasta. Kannen sidosasu poikkeaa tavanomaisesta: kansi on osittain “leikattu puhtaaksi” ja ylivedon materiaaliksi on valittu ruskea pahvi, jonka päälle nelivärinen kansikuva on painettu. Kannen tekninen toteutus viittaakin hienosti Roosin teosten kerroksellisuuteen.

Kansi ja aukeama kirjasta Elina Merenmies - Salaista iloa - Hemlig glädje - Secret Joy.

Pirkko Tuukkanen (Toim.)
Elina Merenmies - Salaista iloa - Hemlig glädje - Secret Joy

  • Kustantaja Suomen Taideyhdistys ry
  • Graafinen suunnittelija Patrik Söderlund
  • Valokuvaajat Jussi Tiainen, Jussi Koivunen / Sara Hildénin taidemuseo
  • Reproduktio Jussi Tiainen
  • Kirjapaino Finepress Oy
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Galerie Art Matt 170 g/m2, Edixion Offset 170 g/m2
  • Kirjaintyyppi Athelas

Kannessa folioksi kääntynyt Merenmiehen hurja viivapiirros nousee salamyhkäisesti kiiltelevänä esiin tumman siniharmaasta kluutista. Kannen värimaailma on maltettu pitää tummana; kuvitus, typografia ja kangasmateriaali sulautuvat kaikki hienosti yhteen. Tummuus jatkuu painettuihin esilehtiin, josta aukeaa ruskean ja mustan sävyissä puhuva tiheä oksisto. Sisuksessa tumman vastakohdaksi on valittu puhdasta valkoista. Isossa sivukoossa taitto hengittää ja rauhallinen typografia antaa kuvien puhua.

Back to top