Pär Lagerkvist
Ahasveruksen kuolema
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
- Typografia Kaarina Visakanto
- Päällyksen muotoilu Urpo Huhtanen
- Kirjaintyyppi Ronaldson
Päällys onnistunut, nimiö tyydyttävä ja kokonaisuus tavallisuudestaan huolimatta ladelmakuvan ja vierusten ansiosta miellyttävä.
Origo: Atomipotero
- Kustantaja, kuvalaattalaitos, kirjapaino ja sitomo Sanoma Osakeyhtiö
- Typografia ja kuvittaja Pentti Myllymäki
- Kirjaintyyppi Garamond
Päällys kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvä, nimiölehti viimeistelemätön, sisällysluettelo, lukujen alut ja kuvien sijoitus ilmavaa ja yleisvaikutus raikas. Kovanlaisella paperilla väärä kuitusuunta.
Karin Allardt Ekelund (toim.)
Josef Julius Wecksell: Dikter i urval
- Kustantaja Söderström & C:o
- Typografia Barbo Svedlin
- Kuvalaattalaitos Oy Kuva Ab
- Kirjapaino ja sitomo Tryckeri- och Tidnings AB i Borgå
- Kirjaintyyppi Garamond
Eheä ja hyvä kokonaisuus, runoilijan aikakauden henkeä onnistuneesti myötäilevä.
Tuomas Anhava
Kuuntelen, vieras
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia Yki Nummi
- Kirjaintyyppi Ionic Monotype
Päällyksen kuviointi kaunis. Nimiön sommittelu hyvä, joskin tarpeettomasti esille työntyvä runosivujen niukkamuotoiseen sävyyn verrattuna. Kuvitus tavallisuudesta poikkeavaa, runojen sanontaan soveltuvaa.
Paavo Haavikko
Yksityisiä asioita
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Päällyksen muotoilu Markku Reunanen
- Kirjaintyyppi Excelsior, Lino-Teletypesetter
Päällys onnistunut, nimiö hyvä, joskin tavallinen, lukujen alut miellyttäviä ja tekstisivujen kuva avoin, valoisa.
Z. Yrjö-Koskinen
Johtavat aatteet ihmiskunnan historiassa
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia V.A. Vuorio
- Kirjaintyyppi Baskerville Monotype
Hyvää päällyssommitelmaa hieman häiritsee alakoristeen vahvuus, nimiö kaunis ja tekstiosa varmasti hallittu; otsikkoryhmien kaksi asiaa olisi voinut erottaa toisistaan.
Eino Kauppinen
Kaarlo Bergbom ja suomalaisen teatterin synty
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia V.A. Vuorio
- Kirjaintyyppi Bembo Monotype
Miellyttävä pikku kirjanen; päällyksen kehys terävyydessään ärsyttävä ja tekstissä liian monta eri vahvuutta, nimiössä sama muoto pienempänä ja värillä pehmennettynä eheämpi.
Svante Dahlström
Promenader II
- Kustantaja, kuvalaattalaitos, kirjapaino ja sitomo Turun Sanomalehti, Kirjapaino Oy
- Typografia Åke Ohlsson
- Kirjaintyyppi Bodoni Monotype
Sekä hyvää että arvosteltavaa. Kansi ja nimiö kauniit, kuvia käännetty aiheettomasti, sivunumero-otsikot hieman vahvoja, tekstissä häiritsevästi harvennusta.
Marja-Liisa Vartio
Mikko Hovi
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia Markku Reunanen
- Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
- Kirjaintyyppi Baskerville Linotype
Kansi tavallinen, nimiöaukeama melko hyvin muotoiltu, miellyttävän tuntuinen pieni kirja.
Sakari Saarikivi
Tyko Sallinen
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia Markku Reunanen
- Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
- Kirjaintyyppi Baskerville Linotype
Suurin piirtein samoin muotoiltu kuin edellinenkin, mutta esittelyn aiheena olevan taiteilijan tuotannon kuvat antavat kuitenkin erileimaisuutta.
Toini Melander
Suomen kirjapainotaitoa barokin vuosisadalla
- Kustantaja Graafinen keskusliitto
- Typografia Jukka Pellinen, Åke Ohlsson
- Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
- Kirjapaino Turun Kirjapaino, Sanomalehti Oy
- Sitomo Oy Weilin & Göös Ab
- Kirjaintyyppi Bembo Monotype
Tieteellisesti arvokas aineisto saanut arvonsa ja juhlakirjan luonteen mukaisen suuripiirteisen, traditionaalisesta rohkeasti poikkeavan muotoilun, valmistus kaikulta osiltaan kunniaksi tekijöilleen. Ilmeinen omaperäisyyden tavoittelu johtanut joissakin yksityiskohdissa vähäisiin harhaantumisiin.
Olli Valkonen
Suomen taide 60.
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo WSOY
- Typografia Hans Björklind
- Kirjaintyyppi Garamonn
Kannen kuva kaunis, joskin teksti sitä häiritsee. Nimiö viimeistelemätön, mutta seuraavat alkusivut hyvät. Yleensä kiinteä työ.
Riitta Pylkkänen, István Rácz
Suomen keskiajan taideaarteita
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia Ahto Numminen
- Kuvalaattalaitos Kemigrafinen Oy
- Kirjaintyyppi Ronaldson Monotype
Kokonaisuudessaan varmaotteinen ja hieno työ.
Simo Pietarinen
Antiikva painokirjaimena
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Painomies Oy
- Typografia Unto Lehtinen
- Kuvalaattalaitos Kaski & Salonen
- Kirjaintyyppi Garamond monotype
Harkiten suunniteltu ja hyvin tehty, kaunis kokonaisuus; viivat joissakin kohdissa ärsyttävän näkyviä.
Ahto Numminen, Olof Eriksson
Tekstauskirja
- Kustantaja, kirjapaino ja sitomo Otava
- Typografia Ahto Numminen
- Kuvittaja Ahto Numminen, Olof Eriksson
- Kirjaintyyppi Bembo Monotype
Arvokas aineisto harkiten käsitelty, näytteet hyvällä maulla valittuja.
Pekka Rytilä ym.
Made in Finland
- Kustantaja Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunta
- Typografia Risto Skogström
- Kuvalaattalaitos Kuvateollisuus Oy
- Kirjapaino ja sitomo Suomalaisen Kirjallisuuden Kirjapaino Oy
- Kirjaintyyppi Gill Groteski
Kokonaisvaikutus julkaisijain reipasta otetta kuvastava; paljon kaunista mutta myös epäyhtenäistä taittoa, harkitsemattomilla sijoituksilla tehty hajanaisia aukeamia. Sisävieruksien tekstit usein liian lähellä selkää.