Tieto- ja oppikirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Erwekon vuosikymmenet. Omenapuutarhasta Suomen parhaaksi kirjapainoksi.

Annukka Ahopalo
Erwekon vuosikymmenet. Omenapuutarhasta Suomen parhaaksi kirjapainoksi

  • Kustantaja Erweko Painotuote Oy
  • Graafinen suunnittelija Jorma Hinkka
  • Kirjapaino ja reproduktio Erweko Painotuote Oy
  • Sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Lessebo Design Smooth Natural
  • Kirjaintyyppi Gill Sans, Garamond Premier Pro

Vakuuttavaa yrityshistoriaa. Aineiston typografinen jäsentely on toteutettu erinomaisesti, parhaitten perinteitten mukaisesti. Eri osien aloitussivut on ratkaistu luovan komeasti. Suunnittelija on hallinnut myös erinomaisesti vaihtelevan tasoisen kuva-aineiston. Kaiken kruunaa poikkeuksellisen hienostunut sidosasu.

Kansi ja aukeama kirjasta Högtärade Maestro! Högtärade Herr Baron! Korrespondensen mellan Axel Carpelan och Jean Sibelius 1900-1919<br />
.

Fabian Dahlström
Högtärade Maestro! Högtärade Herr Baron! Korrespondensen mellan Axel Carpelan och Jean Sibelius 1900-1919

  • Kustantaja Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Graafinen suunnittelija ja reproduktio Antti Pokela
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi Munken Lynx
  • Kirjaintyyppi Sabon, Myriad, Garamond

Axel Carpelanin ja Jean Sibeliuksen kirjeenvaihto on koottu elegantiksi ja selkeäksi kokonaisuudeksi. Kansi, suojapaperi, etulehdet ja sivut hivelevät silmää ja tuntuvat miellyttäviltä kädessä. Selkeä typografinen hierarkia erittelee sisällön, lukija ei joudu arvailemaan kuka lähetti, kenelle ja mitä. Painava kirja, sisällöltään ja grammoiltaan.

Kansi ja aukeama kirjasta Dumari. Kohdusta hautaan ja paratiisin puutarhaan.

Jukka Lindfors - Markku Salo - Raimo Pesonen
Dumari. Kohdusta hautaan ja paratiisin puutarhaan

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen
  • Reproduktio WSOY
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi Galeri Art Silk
  • Kirjaintyyppi Adobe Garamond, Berthold Akzidenz grotesk

Dumari astelee kirjakäräjille omintakeisena ja lahjomattomana. Kansi on mustavalkoisuudessaan vaikuttava, versaalikirjainten välistä pujottautuu tuomarin dickensiläinen hahmo. Valkoisen, mustan ja mustemman vaihtelut syntyvät matan ja kiillon kontrastista. Sopivasti rokahtavaa taittoa tahdittavat kuvat menneiden vuosien sarjakuvalehdistä, konserttijulisteista ja muista dokumenteista. Laaja kokonaisuus pysyy kasassa ja kiinnostaa myös selailijaa.

Kansi ja aukeama kirjasta Suomalaiset kapellimestarit.

Vesa Sirén
Suomalaiset kapellimestarit

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Jarkko Hyppönen
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi LuxCream 60 g
  • Kirjaintyyppi LT Janson

Suomalaiset kapellimestarit on mittava kirja, niin sivumäärältään kuin asiatiedoiltaan, ja kaikki tämä hallitusti yksissä kansissa. Teoksen syrjät on värjätty intensiivisellä sinisellä, samaa väriä on kannessa. Henkilöt ja asiat on helppo löytää loogisen ja selkeän rakenteen vuoksi. Typografia on konstailematonta ja helposti luettavaa.

Kansi ja aukeama kirjasta Paperittomat.

Kaisa Viitanen - Katja Tähjä
Paperittomat

  • Kustantaja HS Kirjat
  • Graafinen suunnittelija Sami Valtere
  • Reproduktio Sari Lindqvist
  • Kirjapaino ja sitomo Kariston Kirjapaino Oy
  • Paperi Scandia White
  • Kirjaintyyppi Freight Micro, Freight Text

Kannen vahva, taitavasti toteutettu graafinen efekti hätkähdyttää ja johdattaa tyylikkäästi ajankohtaiseen teemaan. Sisäsivuilla komea reportaasikuva on saanut ansaitsemansa tilan ja rinnalleen tyylikkään ja kiinnostavan typografian. Vaikeaa aihetta on käsitelty monipuolisesti ja innovatiivisesti.

Kansi ja aukeama kirjasta Särmä - Suomen kieli ja kirjallisuus.


Särmä - Suomen kieli ja kirjallisuus

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Venla Koski, Mirella Mäkilä
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi My Brite Matt
  • Kirjaintyyppi Warnock Pro, Myriad Pro

Hauskasti ja kiinnostavasti taitettu oppikirja. Erityisesti huomio kiinnittyy havainnollistavaan kuva-aineistoon. Se on hyvin monipuolista, tarkoituksenmukaista ja yllättävääkin. Loistavaa, että tekijöillä ja taittajilla on riittänyt särmää uudistaa suomalaista oppikirjallisuutta. Tekee mieli takaisin kouluun.

Back to top