Kaunokirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Gramina.

Bo Carpelan
Gramina

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Timo Numminen
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi LuxCream 80g
  • Kirjaintyyppi Adobe Garamond, Carita, Trajan Pro

Reunamerkintöjä Horatiuksen, Vergiliuksen ja Danten runouteen, klassisia tekstejä, jotka ovat saaneet arvoisensa ulkoasun. Säkeet asettuvat sivuille ilmavasti ja täsmällisesti – kuten ajatukset. Ajaton ulkoasu, mattapaperi, antiikvan kauneus ja elementtien niukkuus avaavat lukijalle seesteisen hetken hyvän kirjallisuuden parissa.

Kansi ja aukeama kirjasta Liian pienet sandaalit.

Hanna Hauru
Liian pienet sandaalit

  • Kustantaja Like Kustannus Oy
  • Graafinen suunnittelija Perttu Lämsä
  • Reproduktio Like Kustannus Oy
  • Kirjapaino Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi Ensocard, Ensolux cream
  • Kirjaintyyppi Adobe Jenson Pro

Hanna Haurun novellikokoelma on saanut todella kauniin ja lukemaan houkuttelevan ulkoasun. Erinomainen paperivalinta ja klassinen, helppolukuinen typografia täydentävät ensivaikutelmaa. Niminovellin visualisointi kannessa on yllättävä ja rohkea, se saa lukemaan novellin välittömästi. Suomalaista kirjataidetta uudistava teos.

Kansi ja aukeama kirjasta Tulevassa maailmassa.

Markku Paasonen
Tulevassa maailmassa

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Iira Oivo
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi Munken Lynx
  • Kirjaintyyppi Adobe Caslon Pro

Hyviin raaka-aineiisiin kannattaa luottaa. Kannen materiaalit, kaunis kluutti ja onnistunut foliointi, hyvä luettavuus ja huolellinen, klassinen typografia luovat kirjasta kokonaisuuden, jonka kauneus on ajatonta.

Kansi ja aukeama kirjasta Lokikirja.

Pirkko Saisio
Lokikirja

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Siltala
  • Graafinen suunnittelija Elina Warsta
  • Kirjapaino, sitomo ja reproduktio WS Bookwell Oy
  • Paperi Ensolux Cream

Pirkko Saision käsin tekstattu, piirroksin varustettu Lokikirja on kotoinen kuin ullakolta löytynyt päiväkirja. On kannattanut kirjoittaa ja piirtää kajuutassa, kannella ja kivenkoloissa, kuten tekijä kertoo. Kannet lämmintä harmaata pahvia ja selkä merensinistä kangasta, kädelle mieluisia materiaaleja. Kirjanmerkkinä sinistä silkkiä, kyllä kelpaa selata mahonkiveneen tarinaa.

Kansi ja aukeama kirjasta Kuperat ja koverat.

Hannu Väisänen
Kuperat ja koverat

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Anna Lehtonen
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi LuxCream
  • Kirjaintyyppi The Sans, Minion

Suurella ammattitaidolla toteutettu kirja. Suojapaperi on sukunäköinen trilogian aiempiin osiin. Kun suojapaperin poistaa jää käteen napakasti sidottu teos, jonka kansia ja selkää kuvittavat luonnon kuperat ja koverat marjat. Yllätys jatkuu, kannen sidepaperi on mustanpuhuva. Nimiösivulla kolme marjaa kertovat, että trilogia on nyt valmis. Ensimmäinen luku ilmaistaan yhdellä marjalla, viimeisessä luvussa marjoja on 37. Typografia on kaunista ja helppolukuista. Kirja on hieno esimerkki siitä, että romaanikin voidaan suunnitella eläytyen ja kunnianhimoisesti.

Back to top