Taide- ja valokuvakirjat

Kansi ja aukeama kirjasta 12 ans après / 12 vuotta myöhemmin /<br />
12 Years Later.

Elina Brotherus - Riikka Ala-Harja
12 ans après / 12 vuotta myöhemmin /
12 Years Later

  • Kustantaja Sémiosquare
  • Graafinen suunnittelija Jorma Hinkka / Graafiset Neliöt Oy
  • Valokuvaaja Elina Brotherus
  • Reproduktio Petri Kuokka / Aarnipaja Ky
  • Kirjapaino Libris Oy
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Mohawk Loop Feltmark White 298 g/m2, Galerie Art Silk 170 g/m2
  • Kirjaintyyppi Bauer Bodoni, Filosofia

Klassinen kirjasinvalinta ja ulkoasun värit kuvaavat kekseliäästi tämän valokuvakirjan maailmaa. Suuri formaatti ja hienostunut kansipaperi puolustavat kirjamaista arvokkuutta muuten hieman lehtimäisessä formaatissa. Novelliosio on hienosti erotettu valokuvista keltaisella mattapaperilla.

Kansi ja aukeama kirjasta Snap Shot.

Martti Jämsä
Snap Shot

  • Kustantaja Aalto ARTS Books / Musta Taide Kirjapaino Libris Oy
  • Graafinen suunnittelija Jorma Hinkka / Graafiset Neliöt Oy
  • Reproduktio Tuomo-Juhani Vuorenmaa
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Rainbow black 230 g/m2, Galerie Art Silk 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Liza, Gill Sans

Pieni formaatti, yksinkertainen sidosasu ja monotoninen taitto sopivat pyöreiden snap shotien, 1800-luvulla lanseerattujen kuvien innoittaman kuvasarjan esittelyyn. Mattamusta kansi ja sen hopeafolioitu typografia tuntuvat itsestään selviltä, ja otokset ovat ehdottomassa pääosassa. Kokonaisuus on miltei meditatiivinen.

Kansi ja aukeama kirjasta Sarvikas - Leo Karsikkaan taide.

Ilja Karsikas (Toim./Ed.) - Helena Karsikas - Janne Kauppinen - Seppo Turunen
Sarvikas - Leo Karsikkaan taide

  • Kustantaja Omakustanne
  • Graafinen suunnittelija Ilja Karsikas
  • Reproduktio Jani Mahkonen / Loma Graphics, Ilja Karsikas
  • Kirjapaino ja sitomo Saarijärven Offset Oy
  • Paperi Munken Lynx 130 g/m2
  • Kirjaintyyppi Dante MT, Futura, Mostra Nuova

Sympaattisuus ja lämminhenkisyys kuvaavat tätä taidekirjaa. Kannen väritys kluutissa ja foliossa paljastavat heti yhden taiteilijan käyttämistä materiaaleista, pronssin. Monien vuosikymmenten ajalta koottu kuvamateriaali on onnistuttu yhdistämään tasapainoiseksi kirjaksi, jota todella tekee mieli lukea.

Kansi ja aukeama kirjasta Melek Mazici Transparency.

Melek Mazici
Melek Mazici Transparency

  • Kustantaja Parvs Publishing
  • Graafinen suunnittelija Mirka Kolehmainen
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Arctic Volume 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Parisine, Chronicle

Kirja kuin hiljaisuus. Mitään ei ole liikaa. Painoteknisesti vaativien teosten valöörit ja pinnat toistuvat yllättävän hyvin, ja teosten eteerinen luonne tulee esiin pakottomasti. Tyhjä tila hengittää, kaikessa on malttia. Kerrankin kirja, jossa kuultopaperia olisi sopinut käyttää enemmänkin.

Kansi ja aukeama kirjasta Marika Mäkelä.

Sarianne Soikkonen (Toim./Ed.) - Hanna Johansson - Timo Valjakka
Marika Mäkelä

  • Kustantaja Sara Hildénin taidemuseo
  • Graafinen suunnittelija Jari Karppanen / Ikono+Design
  • Kirjapaino Erweko Oy
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Galerie Art Silk 170 g/m2, Rives Tradition Bright White 170 g/m2
  • Kirjaintyyppi Kana Sans (Takaaki Goto)

Tämä ylellinen taidekirja kilpaili maaliviivalle asti vuoden kauneimman kirjan tittelistä. Hopea on voitettu loistavalla suorituksella. Taitto on ansiokas ja erikoisfolio, julisteeksi avautuva suojapaperi, kluuttikansi ynnä muut herkut ovat kaikki tarkoituksenmukaisia. Maalaukset toistuvat niin hyvin kuin on painoteknisesti mahdollista. Teoskuvien päälle painetut kimalteiset kohdelakat tuovat töihin uuden, yllättävän ja hienostuneen tason.

Kansi ja aukeama kirjasta Mitt lilla imperium.

Juha-Heikki Tihinen (Toim./Ed.) - Ville Andersson
Mitt lilla imperium

  • Kustantaja Stiftelsen Pro Artibus
  • Graafinen suunnittelija Chris Bolton
  • Reproduktio Ville Andersson
  • Kirjapaino ja sitomo Tallinna Raamatutrükikoja Oü
  • Paperi Scandia 2000 White 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Gill Sans

Minimalistinen ja viimeistelty työ, josta kaikki turha on kantta myöten riisuttu. Taitossa on lakonisuutta, joka jättää puheenvuoron taiteilijan teoksille. Ajanmukainen ulkoasu istuu nuoren taiteilijan maailmaan – ainoastaan kansiaiheen sopivuutta muuhun kokonaisuuteen raati jäi pohtimaan. Teosnimien korostaminen on harvinainen ratkaisu, mutta tässä hyvin perusteltu.

Back to top