Kaunokirjat

Kansi ja aukeama kirjasta 101 tapaa tappaa aviomies. Menetelmällinen murhamysteeri.

Laura Lindstedt – Sinikka Vuola
101 tapaa tappaa aviomies. Menetelmällinen murhamysteeri

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Siltala
  • Graafinen suunnittelija M. Kinnunen
  • Kirjapaino ja sitomo Pakett
  • Paperi Holmen Book Cream 70 g/m²
  • Kirjaintyyppi Granjon LT Std, Medusa, Mercury Text G2, Mrs Eaves Mod OT

Kannen kuvitus, tehostelakkaus ja dynaaminen kompositio typografian kanssa on onnistunut sekä taiteellisesti että markkinoinnillisesti: kirja kiinnittää huomion ja erottuu. Esilehtiä jää tutkimaan pitkäksi aikaa. Leikittelevä typografia tuo narratiivisen tason tunteiden ja henkilöiden kuvailuun, ja eripariset fontit luovat sävyjä ja ilahduttavat lukijaa. Keinoa ei kuitenkaan ole käytetty liikaa, vaan tarinan pariin ehtii myös rauhoittua. Ammattimaista työtä kaikkinensa, hiottu ja tarkoin toteutettu kokonaisuus.

Kansi ja aukeama kirjasta Fantasma.

Tanja Tiekso
Fantasma

  • Kustantaja Kustantamo S&S
  • Graafinen suunnittelija  Pauliina Mäkelä
  • Taitto Jukka Iivarinen
  • Valokuvaaja Tanja Tiekso, Saara Kauppinen
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi Munken Premium Cream 15
  • Kirjaintyyppi Garamond Premier Pro

Essee lajien välisten kytkösten historiasta on saanut rauhallisen elegantin kannen, jonka absurdius avautuu ihanan salakavalasti tarkemmalla tutkimisella. Kannen herkkä vihertävä väri rauhoittaa ja antaa näyttämön taidokkaalle kuvalle, kultafolioidut tekstit ja vinjenttikuvat tuovat arvokkuutta. Kluuttikannen vihreä jatkuu esilehtiin tyylikkäästi. Sisäsivujen kuvitus ja teksti etenevät tasaisen yllätyksettömästi.

Kansi ja aukeama kirjasta jag lindar mitt hjärta.

Filippa Hella
jag lindar mitt hjärta

  • Kustantaja Boklund Publishing
  • Graafinen suunnittelija Christoffer Leka
  • Kuvittaja Filippa Hella
  • Kirjapaino ja sitomo Ecoprint
  • Paperi Munken Pure 90 g/m2, Munken Pure Rough 300 g/m2
  • Kirjaintyyppi Jannon Text

Pienieleisen runokirjan herkkä ulkoasu sulautuu yhteen riipaisevan aiheensa kanssa. Kannen hämäryys, sisäkansien kyynelverho ja kuulaat akvarellivinjetit kuljettavat pohdiskelevan kerronnan haikeuteen. Taiton onnistunut rytmitys ja huolellinen suunnittelu antavat tunnelmalle tilaa.

Kansi ja aukeama kirjasta Katoaminen – passio.

Kid Kokko
Katoaminen – passio

  • Kustantaja Teatterin Uusi Alkukirjasto
  • Graafinen suunnittelija Arja Karhumaa
  • Muu suunnittelija Kid Kokko, Aino Nieminen
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija
  • Paperi Munken Kristall 100 g/m2, 240 g/m2
  • Kirjaintyyppi Work Sans, Cormorant Garamon

Hillitty kansi saa eloa, kun kirjaa kääntelee, ja kuparifolioidun tekstin asettelu sopii ajatukseen katoamisesta. Kääntöefekti kirjassa hämmentää aluksi – teos vaatii kärsivällisyyttä, mutta palkitsee. Typografia ja taitto ovat samaan aikaan hienostuneita ja voimakkaita. Visuaalinen kokonaisuus on runomainen, monet sivut ovat graafista taidetta. Harmailla sivuilla kirjaimet katoavat ja luettavuus kärsii, mutta se lienee myös tarkoitus.

Kansi ja aukeama kirjasta Sivistynyt ja miellyttävä ihminen.

Eeva Turunen
Sivistynyt ja miellyttävä ihminen

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Siltala
  • Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino
  • Paperi Lux Cream 1,8 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Isocpeur, Adobe Garamond, Helvetica, Courier

Kirja huokuu ironiaa kannesta alkaen. 80-luvun silottelematon kopiokonegrafiikka herättää heti kiinnostuksen. Suojapaperin ja kluuttikannen yhdistelmässä on oivaltava arkisen esineistön ja aristokraattisen, jopa papillisen, violetin ja kullan kontrasti. Selkään jatkuva kannen kuva ja selkä -tekstien hieman sattumanvaraiseksi naamioitu asemointi jatkavat arjen nyrjähtävyyden visuaalista kieltä. Kultainen päänauha on piste iin päällä. Sisätekstit soljuvat runollisesti mutta hieman tasapaksusti eteenpäin.

Back to top