Tieto- ja oppikirjat

KAROLIINA JUNNO-HUIKARI (TOIM.)

Kansi ja aukeama kirjasta Dammen brister.

Jenna Emtö - Ida Kronholm - Nina Nyman - Ylva Perera - Vilhelmina Öhman (Toim.)
Dammen brister

  • Kustantaja Förlaget M Oy Ab
  • Graafinen suunnittelija Linn Henrichson
  • Kirjapaino ja sitomo Oy Nord Print Ab
  • Paperi Holmen Book Cream 80 g/m2, Munken Print Cream 115 g/m2, Scandia 2000
  • Kirjaintyyppi Brown, Caslon

Tehokas visuaalisuus pakottaa tarttumaan manifestimaiseen kirjaan ja korostaa sen sanomaa seksuaalisen hyväksikäytön, häirinnän ja vallankäytön nollatoleranssista. Informatiivisen muotoilun ansiosta kirjan eri osat hahmottuvat selkeästi, ja yksityiskohtia myöten harkittu kokonaisuus viestii määrätietoisuutta ja voimaa. Nerokas kuvitus jatkuvasti lisääntyvistä hashtageista havainnollistaa metoo-tapausten järkyttävän määrän.

Kansi ja aukeama kirjasta Shoshin - aloittelijan mieli. Japanilaisia ajatuksia ja ajatuksia Japanista.

Minna Eväsoja
Shoshin - aloittelijan mieli. Japanilaisia ajatuksia ja ajatuksia Japanista

  • Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
  • Graafinen suunnittelija Sanna-Reeta Meilahti
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgava Printing House
  • Paperi Geltex, Munken Lynx 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi Arno Pro, Europa

Pieni harmoninen tietokirja kutsuu syventymään japanilaisiin ajatuksiin ja käsitteisiin. Palstan jännittävä muotoja kuvituksena käytetyt vanhat puupiirrokset luovat eksotiikan tuntua. Kirjan värimaailma on hillitty, ja punaisen värinharkittu pirskahtelu sivuilla ilahduttaa.

Kansi ja aukeama kirjasta 1918.

Kai Häggman - Teemu Keskisarja - Markku Kuisma - Jukka Kukkonen (Kuvatoim.) - Aino Kukkonen (Kuvatoim.)
1918

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Martti Ruokonen
  • Reproduktio Timo Lagerström, Tuomo-Juhani Vuorenmaa
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print Ltd.
  • Paperi G-Print 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Arno Pro, Freeway Gothic

Vuoden 1918 myllerryksistä kertova teos nojaa vahvaan kuvatoimitukseen. Sävykkäinä toistuvat arkistolöydöt saavat voimaa konstailemattomasta taitosta ja materiaalivalinnoista. Esilehden alla piilevä yllätys tuntuu merkityksellisemmältä, kun kirjaesine muuten on varsin konventionaalinen.

Kansi ja aukeama kirjasta Logo isommalla! Grafia 1933-2018.

Satu Jaatinen - Rinna Saramäki (Kuvatoim.)
Logo isommalla! Grafia 1933-2018

  • Kustantaja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
  • Graafinen suunnittelija Eeva Sivula / Dog Design, Maria Paukkunen / Dog Design
  • Reproduktio Kari Lahtinen
  • Kirjapaino Aldus Oy
  • Sitomo Kirjansitojamestari Esko Salonen
  • Paperi Galerie Art Volume 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Bodoni Twelve, Simplon Mono, Simplon Norm, Plantin Std

Runsas kirjava materiaali suomalaisen visuaalisen viestinnän alan historian ajalta on pakattuhallitusti yksien kansien väliin. Teoksesta välittyvät alalle ominainen riemukas graafinenilottelu sekä järjestelmällinen materiaalinhallinnan kyky. Kekseliäät yksityiskohdat ruutupapereineen, välikansien numerointiratkaisuineen,neonväreineen sekä rohkea kuvallinen rytmi takaavat kiinnostuksen säilymisen ja auttavat hahmottamaan valtavaa kokonaisuutta. Mappimainen kluuttikansi raikkaan valkoisella painatuksella ja harvoin nähty sidontatapa viimeistelevät upean kokonaisuuden.

Kansi ja aukeama kirjasta Kotikulmilla - Kuvia Vantaasta ennen ja nyt.

Karoliina Junno-Huikari (Toim.)
Kotikulmilla - Kuvia Vantaasta ennen ja nyt

  • Kustantaja Vantaan kaupungin historiatoimikunta
  • Graafinen suunnittelija Anne-Mari Ahonen
  • Valokuvaaja Lauri Leppänen, Antti Yrjönen
  • Reproduktio Antti Sepponen
  • Kirjapaino Aldus Oy
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Munken Lynx Rough 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Caslon Pro, Brandon Grotesk

Valokuvakirjan muoto, kluuttiselkä ja ihanan intensiivinen sivujen syrjävärjäys assosioituvat välittömästi mummolan valokuva-albumeihin. Teos on suunniteltu pieteetillä typografiaa ja paperivalintoja myöten, ja formaatti on täydellinen mennyttä ja nykyisyyttä esitteleviä kuvapareja ajatellen. Kolme kieltä kulkevat vaivattomasti rinnakkain läpi kirjan.

Kansi ja aukeama kirjasta Hugo Simberg - Pirut ja enkelit.

Helena Ruuska
Hugo Simberg - Pirut ja enkelit

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print Ltd.
  • Paperi Magno Natural 140 g/m2
  • Kirjaintyyppi Minion, Cervo Neve

Simbergin taiteen inhimillisyys ja lämpö virtaavat graafisen suunnittelun avulla kirjan sivuille. Silmä lepää kuvien kauniissa painojäljessä, ja tasapainoista palstaa on helppo lukea. Päällystämätön paperi ja harmoniset värivalinnat tukevat kirjaesineen lempeän jämäkkää tuntua.

Kansi ja aukeama kirjasta Villisienikeittokirja.

Sami Tallberg
Villisienikeittokirja

  • Kustantaja Readme.fi
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Sofia Pusa
  • Valokuvaaja Olga Poppius, Lasse Kosonen
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi Edixion Offset 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi Ogg, Apercu

Myrkynvihreä sieni loistaa keittokirjan kannessa, ja sisäsivuilla suuret, väkevät kuvitukset hehkuvat vimmaisin värein, jotka toistuvat ennakkoluulottomasti myös perinteisten ja informatiivisten valokuvien marginaaleissa. Arkista keittokirjateemaa on lähestytty ilahduttavan anarkistisesti.

Back to top