Kaunokirjat

Kansi ja aukeama kirjasta En Saab.

Riikka Ala-Harja
En Saab

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava Oy
  • Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen Paperi Geltex
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino Otavan kirjapaino
  • Kirjaintyyppi Lulo Clean One Bold, Alternate Gothick No1

Raikkaan ronski pikkukirja on käteen sopiva. Kansien hulvaton kuvamaailma ja jämäkkä typografia jatkuvat esilehdissä ja nimiösivulla. Huoliteltu ja ryhdikäs sidosasu viimeistelee paketin. Mutta miksi suunnittelijan nimeä ei paljasteta?

Kansi ja aukeama kirjasta Hjärtat.

Malin Kivelä
Hjärtat

  • Kustantaja Förlaget
  • Graafinen suunnittelija Ulla Donner
  • Valokuvaaja Niklas Sandström
  • Kirjapaino Nord Print
  • Paperi Munken print cream 115 g/m2
  • Kirjaintyyppi Fournier

Hjärtat on sulokas kaunokirjahelmi. Personallinen kokonaisuus muodostuu sidosasun kauniista yksityiskohdista ja laadukkaista materiaaleista.

Kansi ja aukeama kirjasta Ystäväni Natalia.

Laura Lindstedt
Ystäväni Natalia

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen
  • Kuvittaja ja valokuvaaja Jarkko Mikkonen (kirjailijakuva)
  • Kirjapaino Scandbook UAB
  • Paperi Enso Creamy 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Jaapokki, Minion Pro

Kirja on eheä kokonaisuus, jossa kansikuvitus ja materiaalivalinnat tukevat toisiaan. Kansikuva ilmentää tekstin teemoja hienovaraisesti ja mielenkiintoisesti. Ystäväni Natalia osoittaa, kuinka huolellisesti valitsemalla standardimateriaaleillakin on mahdollista toteuttaa erityinen kirjaesine.

Kansi ja aukeama kirjasta Sata kirjettä kuolleelle äidille.

Meiju Niskala
Sata kirjettä kuolleelle äidille

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Jenni Erkintalo
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu Oy
  • Kirjapaino Livonia Print
  • Paperi Munken Lynx 130 g/m2
  • Kirjaintyyppi Sabon LT Std, Brandon Grotesque

Kluuttikannen keltainen jatkaa matkaansa sisälle kirjaan, välillä sumupilvenä, välillä häipyvän pieninä pilkkuina. Se kulkee raitana sivun ulkoreunassa leikkien mustan kanssa, välillä siihen upoten. Tekstisivut ovat ilmavat, ja typografiset tehokeinot syventävät sanottua. Kultaiset kansitekstit viimeistelevät kirjasta hehkuvan lämmön.

Kansi ja aukeama kirjasta Vi.

Kim Thúy
Vi

  • Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
  • Kannen graafinen suunnittelu Sanna-Reeta Meilahti
  • Kirjapaino ScandBook
  • Paperi Munken Lynx 150 g/m2, Enso Creamy 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Minion Pro Regular, Myriad Pro Regular

Etukannen kuvat yhdistyvät oivaltavasti muodostaen kurjen hahmon. Typografia säestää sommitelmaa pakottomasti ja solahtaa mukaan kuin luonnostaan. Kirjan sisäsivujen leveä marginaali toimii tasapainoisesti leipätekstiladelman ja muiden graafisten elementtien kanssa. Kansi ja sisus muodostavat lempeän kauniin kokonaisuuden.

Back to top