Kaunokirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Akademiska dikter och visor.

Lars Huldén
Akademiska dikter och visor

  • Kustantaja Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija Anders Carpelan
  • Valokuvaaja Tuomas Kolehmainen
  • Kirjapaino Nord Print
  • Sitomo Baltic Graphics
  • Paperi Munken Pure 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi- ja koko Mrs Eaves

Hienostunutta kirjataidetta. Pienin oivaltavin kuvallisin keinoin toteutettu kansi kertoo heti teoksen sisällöstä. Paperinvalinta on erinomainen ja typografia toteutettu suurella ammattitaidolla. Kirjasinvalintana Mrs. Eaves on kerrankin paikallaan, sen hieman normaalia suuremmat merkkivälit tuovat tekstiin samaa valoisuutta, jota on teoksen ulkoasussa.

Kansi ja aukeama kirjasta Liputettu päivä.

Silja Järventausta
Liputettu päivä

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija ja kuvittaja Camilla Pentti
  • Reproduktio Kariston Kirjapaino Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Kariston Kirjapaino Oy
  • Paperi Munken Lynx 100 g/m2
  • Kirjaintyyppi- ja koko Fresco Normal, Fresco Normal Italic 9,8 pt

Kirjassa on kaikki – sisuspaperi, suojapaperi, kannen musta väri ja sidosasu, foliointi – kohdallaan. Lisäksi kirjan kaunis typografia sekä kansipaperin jännittävä, väreissään hehkuva sommitelma hiovat kirjasta pienen timantin.

Kansi ja aukeama kirjasta Katu kadulta taivaaseen. Puoli vuosisataa Espanjan runoutta.

Tarja Roinila - Jukka Koskelainen (Toim. ja suom.)
Katu kadulta taivaaseen. Puoli vuosisataa Espanjan runoutta

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija, päällyksen ja sidoksen muotoilija Martti Ruokonen
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi Premium Cream 100 g/m2
  • Kirjaintyyppi- ja koko Futura Book 9,2/16,5 pt, Adobe Caslon 11/16,5 pt

Kaikin tavoin houkutteleva teos, ylistys runoudelle. Kirjan isokokoinen formaatti ja Espanjaa hehkuva kansi kuvaavat onnistuneesti tasapainoisen kirjan monimuotoista maailmaa. Paperin sävy on miellyttävän herkkää ja typografia rytmittää sympaattisen tyylikkäästi runot ja kirjailijaesittelyt.

Kansi ja aukeama kirjasta Raitiotie.

Claude Simon
Raitiotie

  • Kustantaja ja reproduktio Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Jaakko Ollikainen (kansi), Eija Hiltunen (sisus)
  • Päällyksen ja sidoksen muotoilija Jaakko Ollikainen
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi Lessebo Design Smooth Ivory 150 g/m2 (suojapäällinen), Lux 80 g/m2 (sisus)
  • Kirjaintyyppi- ja koko Adobe Garamond 11,3 pt

Claude Simonin Raitiotien ulkoasu on tekstin henkeen sopiva. Kirjan formaatti, paperi ja typografia ovat onnistuneita, Garamond leipätekstinä on tyylillisesti ja maantieteellisesti hyvä valinta, se on helppolukuista myös viipyilevän tekstin pitkissä lauseissa. Kannen gallialainen tunnelma on kepeä ja samalla henkevä.

Kansi ja aukeama kirjasta Gourmet.

Tuomas Vimma
Gourmet

  • Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy
  • Graafinen suunnittelija ja päällyksen muotoilija Jenni Noponen
  • Paperi suojakansi: Plike Black 150 g/m2 (suojapaperin folionti Starcke Oy); sisus: Holmen Book Cream 2.0 (FSC) 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi- ja koko Arno Pro 12/16,5 pt

Kirjan pelkistetty musta-kulta suojapaperi ja kansi kuvaavat oivallisesti romaanin riemullista snobbailua ja ylilyövää nautiskelua. Kirja on miellyttävän lukijaystävällinen. Paperi on kevyttä. Typografia on ilmavaa ja rauhallista vastapainona tekstin voimalliselle liioittelulle ja aistillisuudelle.

Back to top