Tieto- ja oppikirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Domus Pompeiana. Talo Pompejissa.

Paavo Castrén (toim.)
Domus Pompeiana. Talo Pompejissa

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Anni Nykänen
  • Reproduktio Mika Seppälä
  • Kirjapaino Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi Edixion 140 g/m2
  • Kirjaintyyppi Minion 11/14 pt, Apollonia

Domus Pompeiana on näyttelykirja Amos Andersonin taidemuseossa 2008 olleeseen Talo Pompeijissa -näyttelyyn. Kirja on selkeä sekä typografialtaan että taitoltaan. Kuulas, levollinen ilme jatkuu kannesta kanteen. Otsikkofontti on hengeltään etruskilais-roomalainen. Harmaa painatus otsikoissa ja kuvateksteissä antaa rytmiä aukeamiin. Kartat ovat harvinaisen selkeitä ja kauniita. Marcus Lucretiuksen talo herää kirjan sivuilla henkiin.

Kansi ja aukeama kirjasta Hur fint som helst. Framnäs kokbok.

Gunilla Donner - Annika Luther
Hur fint som helst. Framnäs kokbok

  • Kustantaja Söderströms Förlag
  • Graafinen suunnittelija Otto Donner, Jenni Erkintalo
  • Valokuvaaja ja reproduktio Niklas Ekman
  • Päällyksen muotoilija Otto Donner, Jenni Erkintalo, Niklas Ekman
  • Kirjapaino Nord Print
  • Sitomo Baltic Graphics
  • Paperi Munken Polar 140 g/m2
  • Kirjaintyyppi Fowrier, The Sans

Hur fint som helst on Framnäs kokbok eli Framnäsin kartanon keittokirja. Kirjan tunnelma on kotoinen. Aikakausilehdet esittelevät valtavasti ruokakuvia, joista keittiön arki on kaukana. Siksi Framnäsin keittokirjan kuvat ovat niin helliä ja uskottavia. Taitto on vaihteleva ja reseptit erottuvat selkeästi.

Kansi ja aukeama kirjasta Alvar Aalto Architect - Maison Louis Carré 1956-63. Osa 20 Alvar Aalto monografia -sarjasta.

Esa Laaksonen - Ásdis Ólafsdóttir
Alvar Aalto Architect - Maison Louis Carré 1956-63. Osa 20 Alvar Aalto monografia -sarjasta

  • Kustantaja Alvar Aalto Säätiö / Alvar Aalto Akatemia
  • Graafinen suunnittelija Teppo Järvinen, Jenni Reuter (ulkoasu)
  • Kuvittaja ja valokuvaaja useita kuvatoimittajia
  • Kirjapaino Vammalan Kirjapaino Oy
  • Paperi Stora Enso G-Print 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Garamond 3 10,5/12 pt; The Sans

Sisäänkäynti teokseen kulkee hauskasti Alvar Aallon luonnoksia esittävien nimiöiden ja sisältösivun kautta esipuheeseen, jota kuvittaa komeasti Jean Cocteaun piirros. Lukija on saapunut eurooppalaisen kulttuurin ytimeen, Maison Louis Carrén syntyyn, jota teos ansiokkaasti ja elävästi esittelee. Taitto on tehty arkkitehtuurikirjojen parhaita perinteitä noudattaen, mutta se yllättää paikoin miltei journalistisilla kuvavalinnoilla. Elämänmakuinen kulttuuriteos.

Kansi ja aukeama kirjasta Klassisen kreikan alkeisoppikirja. Suomeksi toimittanut Erkki Sironen.

Frithiof Pontén
Klassisen kreikan alkeisoppikirja. Suomeksi toimittanut Erkki Sironen

  • Kustantaja Gaudeamus
  • Graafinen suunnittelija Petri Latvala
  • Kirjapaino ja sitomo Kariston Kirjapaino Oy
  • Paperi Munken Print Cream 90 g/m2
  • Kirjaintyyppi Teff Trinité no.2 (12 pt), Monotype New Hellenic Greek (12 pt), CC Mantinia (28 pt); 15 pt

Klassisen kreikan alkeisoppikirja on henkevän ja harkitun näköinen. Kirja on pehmeäkantinen, mutta ei liian pehmeä. Sekä kannen että sivujen materiaali on miellyttävä. Kannen typografia on klassinen ja niin kiinnostavasti sommiteltu, että sitä ei kyllästy katselemaan. Myös sisäsivuilla jatkuu kultivoitunut tyyli, joka houkuttelee kreikan opintoihin.

Kansi ja aukeama kirjasta Postimerkkivuosi 2008.

Anna Muurinen
Postimerkkivuosi 2008

  • Kustantaja Itella Oyj, Postimerkkikeskus
  • Graafinen suunnittelija Dog Design
  • Kirjapaino ja reproduktio Lönnberg Print
  • Sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi kannet: Geltex Nova Offset Gx-122-LS, sisus: Arctic Volume High White 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Arno Pro Regular 10/11,6 pt; VAG Rounded/Thin

Postimerkkejä julkaistaan jokaisen vuoden aikana monilta elämän alueilta. Näin taitavasti toimitetusta ja taitetusta Postimerkkivuosi 2008 -kirjasta tulee eräänlainen Suomi 2008 -teos. Kirjassa on hyvä jäsentely ja kaunis typografia. Kuvien taitavilla rajauksilla ja mittakaavan vaihteluilla luodaan värikäs kertomus elämän koko kirjosta, johon kauniisti ja väljästi sijoitetut postimerkit asettuvat filatelistisia arvoja kunnioittaen.

Kansi ja aukeama kirjasta Regnbågsfärger, mörka stänk. Minnesvandringar 1907–1928.

Cita Reuter (red.) - Maire Gullichsen
Regnbågsfärger, mörka stänk. Minnesvandringar 1907–1928

  • Kustantaja Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Graafinen suunnittelija Anders Carpelan
  • Reproduktio Alregi / Jari Rimpinen
  • Kirjapaino Nord Print
  • Sitomo Baltic Graphics
  • Paperi Multi Art Matt 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi Bembo 11,7/15,8 pt, Estilo Script, Priori Sans

Kirja perustuu Maire Gullichsenin kirjoituksiin ja keskittyy lähinnä vuosiin 1907–1928. Kirjan typografia on oivallisesti ajan henkeä tulkitseva. Hienot anfangit ja otsikkosivut lukujen aluissa muistuttavat ranskalaisia 1920-luvun julisteita. Kuvataitto, kuvien sävy ja painotyö on hienostuneesti toteutettu. Elegantti kirja henkevästä ihmisestä.

Kansi ja aukeama kirjasta Maja. Mielikuvituksellinen lastenhuonekirja.

Mari Savio - Kati Rapia
Maja. Mielikuvituksellinen lastenhuonekirja

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Jussi Karjalainen
  • Reproduktio WSOY Studio
  • Kirjapaino ja sitomo WS Bookwell Oy
  • Paperi Arctic Volume 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Clarendon 13/16 pt

Ulkoasu tukee onnistuneesti kuvien välittämää iloista tunnelmaa. Kuvat on toteutettu hyvällä maulla ja niistä välittyy aitous ja lämpö. Valkoiset marginaalit raikastavat aukeamia. Typografia on konstailematonta, piirroselementit eläviä ja otsikot maalauksellisia. Kokonaisuus on onnistunut, hyväntuulinen ja leikkiin houkutteleva.

Kansi ja aukeama kirjasta Howard Smith.

Jussi Suomala
Howard Smith

  • Kustantaja Like Kustannus Oy
  • Graafinen suunnittelija Timo Numminen
  • Valokuvaaja Valokuvat suurelta osin Howard Smithin kuva-arkistosta
  • Reproduktio Kari Lahtinen
  • Kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy
  • Paperi Munken Lynx 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Egyptienne 8,6/12,5 pt, Caecilia 6,8/8,5 pt

Kirja on kohteensa näköinen: lämmin ja vailla jäykkiä eleitä. Valokuvat, varsinkin Howard Smithin omista albumeista kootut, kertovat herkästi taiteilijan taipaleesta 60-luvun lopusta tähän päivään. Smith on käyttänyt töissään useita materiaaleja taitavasti. Siksi on mukavaa, että kirjassakin on materiaalin valinta kauttaaltaan onnistunut.

Kansi ja aukeama kirjasta The Art of Craft of Beauty.

Juha Varto
The Art of Craft of Beauty

  • Kustantaja Taideteollinen korkeakoulu
  • Graafinen suunnittelija Arja Karhumaa
  • Reproduktio TPT Repro Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Gummerus Kirjapaino Oy
  • Paperi Munken Cream 115 g/m2
  • Kirjaintyyppi Goudy Old Style 37/37 pt

Haasteellinen tekstimassa hierarkioineen ja viitteineen on saatettu tyylikkääksi kokonaisuudeksi. Kirjassa on klassisen kaunis, yksityiskohtiaan myöten viimeistelty typografia. Klassisista aineksistaan huolimatta kokonaisuus on tiiviisti tätä päivää. Kirjan hyvä aukeavuus, luettavuus sekä paperinvalinta takaavat elämyksellisen lukukokemuksen.

Kansi ja aukeama kirjasta Finnish Design Yearbook '08-09.

Anne Veinola (editor)
Finnish Design Yearbook '08-09

  • Kustantaja Design Forum Finland
  • Graafinen suunnittelija Dog Design
  • Kuvittaja Eeva Sivula / Dog Design
  • Valokuvaaja avauskuvat: Eriksson & Company, tuotekuvat: yritykset ja suunnittelijat
  • Sitomo WS Bookwell Oy
  • Kirjapaino ja reproduktio Lönnberg Painot Oy
  • Paperi Scandia 2000 White 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Mrs Eaves 11 pt, URW Grotesk

Kirja on designtuote ja tämän teoksen kohdalla se on sitä korostetusti. Pyöristetyt nurkat ja kansiomainen kuminauhasuljenta kertovat heti käteen otettaessa sisällöstä. Kannen sinivalkoinen kuvio eri muodoissaan esiintyy hauskasti läpi teoksen. Kirjan rakenne on selkeä rikkaasta ja vaihtelevasta taitosta huolimatta. Päälukujen avausaukeamat ovat komeat. Kuvasommittelu on kauttaaltaan rohkeata ja viimeisteltyä. Kuvarinnastuksissa on harvinaisen hienoa mittakaavan tajua, joka usein on taideteollisuuden luetteloissa ja kirjoissa suurin haaste. Erinomainen vuosikirja.

Back to top