Skönlitterära böcker

Ett omslag och en öppning av boken Akademiska dikter och visor.

Lars Huldén
Akademiska dikter och visor

  • Förlag Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Anders Carpelan
  • Fotograf Tuomas Kolehmainen
  • Tryckeri Nord Print
  • Binder Baltic Graphics
  • Papper Munken Pure 120 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Mrs Eaves

Fin bokkonst. Pärmen berättar genast med små visuella medel om bokens innehåll. Valet av papper är utmärkt och typografin är mycket professionell. Valet av fonten Mrs. Eaves är för en gångs skull på sin plats, det litet större bokstavsavståndet än normalt ger texten samma ljusa framtoning som bokens yttre.

Ett omslag och en öppning av boken Liputettu päivä.

Silja Järventausta
Liputettu päivä

  • Förlag Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Camilla Pentti
  • Illustratör Camilla Pentti (omslaget)
  • Reproduktion omslagets reproduktion Kariston Kirjapaino Oy
  • Tryckeri och binderi Kariston Kirjapaino Oy
  • Papper Munken Lynx 100 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Fresco Normal, Fresco Normal Italic 9,8 pt

Allt är som det ska vara i denna bok – papper, skyddspapper, omslagets svarta färg och band, folieringen. Tillsammans med den vackra typografin och pärmens spännande, glödande färgkomposition är boken en liten slipad diamant.

Ett omslag och en öppning av boken Katu kadulta taivaaseen. Puoli vuosisataa Espanjan runoutta.

Tarja Roinila - Jukka Koskelainen (Toim. ja suom.)
Katu kadulta taivaaseen. Puoli vuosisataa Espanjan runoutta

  • Förlag WSOY
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Martti Ruokonen
  • Tryckeri och binderi WS Bookwell Oy
  • Papper Premium Cream 100 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Futura Book 9,2/16,5 pt, Adobe Caslon 11/16,5 pt

En på alla sätt lockande bok och en hyllning till dikten. Det stora formatet och pärmen som glöder av Spanien ger en träffande bild av den välbalanserade bokens mångfacetterade värld. Pappret har en behaglig ton och typografin är sympatisk och stilren och ger en fin rytm �t dikter och författarpresentationer.

Ett omslag och en öppning av boken Raitiotie.

Claude Simon
Raitiotie

  • Förlag och reproduktion Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Grafisk formgivare pärm: Jaakko Ollikainen, innehållets layout: Eija Hiltunen
  • Omslagets och bandets formgivare Jaakko Ollikainen
  • Tryckeri och binderi Otavan Kirjapaino Oy
  • Papper omslaget: Lessebo Design Smooth Ivory 150 g/m2; innanför: Lux 80 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Adobe Garamond 11,3 pt

Omslagets formgivning passar väl andan i Claude Simons Raitiotie (Le tramway). Bokens format, papper och typografi är lyckade. Garamond i brödtexten är stilmässigt och geografiskt ett bra val, fonten är lättläst också i en dröjande text med långa meningar. Pärmens galliska stämning är lättsam och samtidigt spirituell.

Ett omslag och en öppning av boken Gourmet.

Tuomas Vimma
Gourmet

  • Förlag Gummerus Kustannus Oy
  • Grafisk formgivare och omslagets formgivare Jenni Noponen
  • Tryckeri och binderi Gummerus Kirjapaino Oy
  • Papper skyddspapper: Plike Black 150 g/m2 (foliering av skyddspapper Starcke Oy); innanför: Holmen Book Cream 2.0 (FSC) 70 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Arno Pro 12/16,5 pt

Bokens sparsmakade skyddspapper och pärm i svart och guld återspeglar romanens underhållande snobbism och överdrivna njutningar. Boken är behagligt läsarvänlig, pappret är lätt och typografin är luftig och lugn som motvikt till textens kraftiga överdrifter och sensualism.

Back to top