Kaunokirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Tekstinauhoja - In large, well-organized termite colonies.

Mikael Brygger - Henriikka Tavi - IC-98
Tekstinauhoja - In large, well-organized termite colonies

  • Kustantaja Iconoclast Publications, Poesia
  • Graafinen suunnittelija Patrik Söderlund
  • Kirjapaino Aldus Oy
  • Sitomo Kirjansitojamestari Esko Salonen
  • Paperi Scandia 2000 Natural 115 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Garamond Premier Pro, Courier New

Haastava kirja ja pitkine kirjanmerkkinauhoineen myös kaunis esine. Teksti, kahdella kielellä, asettuu sivuille kuin arvoitus ja ohjaa lukijaa löytämään tiensä labyrintissa. Kannen sokeapainetut pylväiden kuopat ovat koskettava oivallus.

Kansi ja aukeama kirjasta Hytti nro 6.

Rosa Liksom
Hytti nro 6

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Martti Ruokonen
  • Kirjapaino ja sitomo Kariston Kirjapaino Oy
  • Paperi Hollmen Book 1.8 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Jenson Pro

Paitsi sujuva lukukokemus, Rosa Liksomin Hytti nro 6 on käteensopiva, käsilaukkuun mahtuva ja silmää miellyttävä kirja. Harmoninen formaatti ja ammattitaidolla valittu typografia ovat raikkaasti tätä päivää. Kuvakoosteet liepeellisissä sisäkansissa avaavat ikkunan neuvostoaikaan – eivät kuvita tekstiä vaan tunnelmaa.

Kansi ja aukeama kirjasta Sallimuksia.

Hilkka Olkinuora - Torsti Lehtinen
Sallimuksia

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Marjaana Virta
  • Kirjapaino, sitomo ja reproduktio Bookwell Oy
  • Paperi Munken Lynx 100 g/m2
  • Kirjaintyyppi Garamond

Selailtava kirja, jonka jokaiselta sivulta voi löytää etsimänsä. Sen voi napata hyllystä ja antaa ystävälle. Tai mahduttaa duffelin taskuun, lukea muutaman rivin, sipaista selän karheaa kluuttia, avata, sulkea. Jatkaa myöhemmin.

Kansi ja aukeama kirjasta Ja muita novelleja.

Joni Pyysalo
Ja muita novelleja

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Jussi Karjalainen
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Ensocreamy 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Garamond

Kannessa nimeen ja sisältöön liittyvä keskeneräisyyden vaikutelma on visualisoitu tyylikkäästi. Mustavalkoisuus, paksut yliviivaukset ja pelkistetty typografia ovat tehokkaita. Suojapaperin alta ryöpsähtävät mursut ovat enemmän kuin hauska yllätys. Hallittu ja perusteltu visuaalisuus jatkuu sisuksen typografiassa.

Kansi ja aukeama kirjasta Akta dig för att färdas alltför fort.

Philip Teir
Akta dig för att färdas alltför fort

  • Kustantaja Söderströms
  • Graafinen suunnittelija Hanna Lahdenperä
  • Kannen graafinen suunnittelija Sanna Mander
  • Kirjapaino, sitomo ja reproduktio Oy Nord Print Ab
  • Paperi Lux Cream 80 g/m2
  • Kirjaintyyppi Kepler Light, Kepler Regular

Hauska suojapaperi, kiehtova kansi, yllättävä etulehti – kirja on pakko avata – sitten levollinen leipäteksti, valoisat klassiset aukeamat, huolellinen ladelma, etenee kuin itsestään… Sanottiinko siinä mitään? Kyllä sanottiin, lukekaa itse.

Back to top