Kaunokirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Ylpeys ja ennakkoluulo.

Jane Austen
Ylpeys ja ennakkoluulo

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Elina Warsta
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Enso Creamy 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Baskerville

Ikinuori romaani uutena käännöksenä on kuorrutettu nuoren neidon haaveilulla. Kannen ja nimiön käsinpiirretty, sympaattisen kömpelö koristelu tuo mieleen päiväkirjan. Hauska kantikkuus, selän herkullinen foliointi ja notkea mattapaperi houkuttavat hypistelemään ja lukemaan.

Kansi ja aukeama kirjasta Vanhan ruhtinaan rakkaus.

Fjodor Dostojevski
Vanhan ruhtinaan rakkaus

  • Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
  • Graafinen suunnittelija Tuomo Parikka
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Munken Premium Cream 100 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Caslon

Kannen typografia ja kuvitus toimivat saumattomasti yhdessä ja luovat klassikolle nykyaikaisen ja pirteän ulkoasun. Pehmeä ylivetopaperi sointuu hyvin yhteen mustan ja valkoisen folioinnin kanssa. Kokonaisuus on arvokas ja huolella suunniteltu. Sisuksen typografia henkii samaa tyyliä kuin kansi.

Kansi ja aukeama kirjasta Lapset auringon alla.

Miki Liukkonen
Lapset auringon alla

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Jussi Karjalainen
  • Reproduktio Bookwell Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Ensocream 70 g/m2,pv-offset 140 g/m2, geltex
  • Kirjaintyyppi Minion Pro 9,85/13,5, Trade Gothic 17,5/13,5

Kertomuksesta poimittu keltainen väri polttaa kansikatteessa ja esilehdissä kuin tuli uunissa. Suojapäällyksessä kiehtoo syvyyden tunto, joka syntyy valokuvan elollisuuden ja geometristen kuvioiden yhteispelistä. Sivukulmien värjäys paljastaa nokkelasti kirjan kaksi osaa. Totuttua pienempi koko tuntuu kädessä hyvältä ja rauhallista tekstipalstaa on ilo lukea. Graafinen suunnittelu hengittää tätä päivää trendikkyyteen sortumatta.

Kansi ja aukeama kirjasta Hippa.

Mikko Rimminen
Hippa

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Johannes Nieminen
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Enso Creamy 70 g/m2
  • Kirjaintyyppi Futura Std, Adobe Caslon Pro

Kirja alkaa kansista, ja voisiko se vauhdikkaammin alkaa. Rimmisen omalaatuinen huumori välittyy railakkaasti ulkoasun kautta. Värikäs maali valuu vapaasti kannessa, mutta jämäkkä, musta typografia pitää kokonaisuuden tasapainoisena. Kirja on huolellisesti viimeistelty; materiaalit ja painotekniset ratkaisut tukevat kannen aihetta.

Kansi ja aukeama kirjasta Mysterius viisikulma-avain.

Mika Rättö
Mysterius viisikulma-avain

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Jenni Saari
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi G-Print matt 115 g/m2
  • Kirjaintyyppi Old Claude, Adobe Caslon Pro

Tumma kluuttikansi sokkopainatuksineen kätkee sisäänsä hulvatonta olevaisen ihmettelyä. Alun ja lopun kaiuttomat kirkonkellot johdattavat tarinoihin, joiden absurdia näkökulmaa täydentävät kirjoittajan surrealistiset mustavalkopiirrokset. Mysteriuksen eri suuntiin kulkevat kirjeet ja paikoin dadaksi muuntuva tai tyhjyyteen katoava teksti ovat kutkuttavassa hankauksessa muuten klassisen typografian kanssa.

Kansi ja aukeama kirjasta Kivirivit.

Harry Salmenniemi
Kivirivit

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Markus Pyörälä
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi LuxCream 2.0 90 g/m2, Scandia 2000 natural 120 g/m2, Lumiart Gloss 130 g/m2
  • Kirjaintyyppi Linotype Centennial, Centennial Small Caps & Oldstyle Figures

Täydellinen ei ole se, johon ei voi lisätä mitään, vaan se, josta mitään ei voi poistaa. Runokirjan ulkoasu on toteutettu yksinomaan sen tekstiä käyttäen: kansikuvaksi riittää kaikkien ladelmien päällekkäinen summa. Yksi elegantti kirjaintyyppi, yksi painoväri tekstimustan lisäksi. Kannet muuttuvat tekstin tosiasiallisiksi kehyksiksi ja kohottavat kirjan esineellisyyden lähes mystiseksi sisällän ja muodon solmiutuessa yhdeksi.

Kansi ja aukeama kirjasta Vinterkriget.

Philip Teir
Vinterkriget

  • Kustantaja Schildts & Söderströms
  • Graafinen suunnittelija Hanna Lahdenperä
  • Kannen graafinen suunnittelija Sanna Mander
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Munken Book
  • Kirjaintyyppi Bodoni

Voiko kontrasti nimen ja ulkoisen ilmeen välillä olla suurempi? Vaikka Vinterkriget ei sotavuosia käsittelekään, vastakkainasettelu herkistää kannen ihanille yksityiskohdille. Kukka-asetelma herää oikeaksi maalaukseksi oivallisesti valitun paperin ansiosta, käsintekstatun tekstibanderollin kohdelakka viettelee sormenpäitä. Tekstinauha toistuu kansikatteessa ja tittelisivulla räväkän raita-aiheen kanssa vuorotellen.

Back to top