Tieto- ja oppikirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Design Credo.

Tero Heikkinen
Design Credo

  • Kustantaja Aalto-yliopisto / Aalto ARTS Books
  • Graafinen suunnittelija Jenni Viitanen
  • Kirjapaino ja sitomo Unigrafia Oy
  • Paperi Munken Print Cream 300 g/m2, Munken Pure 130 g/m2, Colorit 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi Bembo Std, Fugue

Väitöskirjaa voi väittää tylsäksi ja kuivaksi, mutta sellaiselta sen ei tarvitse näyttöä. Tero Heikkisen Design Credon kauneus hiipii hitaasti valloittaakseen lopulta lukijan. Kannen sokkopainatus malttaa odottaa löytäjäänsä, palstoituksen ajatus paljastuu ajan kanssa ja ensitapaamisella kömpelöltä vaikuttanut kirjaintyyppikin hellyttää viimeistään pikku-g:nsä hupsuudella. Oivallisia yhdistelmiä alusta loppuun.

Kansi ja aukeama kirjasta Metsästys Suomessa.

Kari Hintsala - Iiro Kuuranne
Metsästys Suomessa

  • Kustantaja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
  • Graafinen suunnittelija Timo Numminen
  • Valokuvaaja Martti Puhakka / Turun Museokeskus
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu Oy
  • Kirjapaino Saarijärven Offset Oy
  • Paperi Arctic Volume W 150 g/m2, Geltex 111 FA, Geltex 11 LS, Multiart Gloss 200 g/m2
  • Kirjaintyyppi Goudy Old Style T, Scala Sans OT

Perinteikkäästä aiheesta on onnistuttu tekemään ulkoasultaan komea teos. Kannen koristeellinen lähikuva saa perustellusti tukea folioinnista, mikä toistaa hienosti kuvan metallinhohtoista aihetta. Kirjan mielenkiintoisia kuvia on rajattu rohkealla tavalla. Taitto on hallittu, rauhallinen ja ilmava.

Kansi ja aukeama kirjasta Kauhia Oolannin sota - Krimin sota Suomessa 1854-1855.

Raoul Johnsson - Ilkka Malmberg
Kauhia Oolannin sota - Krimin sota Suomessa 1854-1855

  • Kustantaja John Nurmisen Säätiö
  • Graafinen suunnittelija Tommi Jokivaara
  • Kirjapaino Lönnberg Painot Oy
  • Sitomo Finnreklama Oy
  • Paperi Multiart silk 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Adobe Caslon Pro, Stone Sans II

Kattava ja vaikuttava teos kaikkien nimeltä muistamasta mutta ehkä puutteellisesti tuntemasta, Suomea koskettaneesta myllerryksestä. Upea kuvitus vie mukanaan, hieno reproduktio hivelee silmää, paperi ja sidosasu miellyttävät. Klassinen typografia tekee lukemisesta nautinnon. Pienenä hauskana erikoisuutena mainittakoon kursiivitekstissä käytetyt koristeelliset swash-alkukirjaimet.

Kansi ja aukeama kirjasta OK. Omin käsin.

Riikka Kantinkoski - Susanna Vento
OK. Omin käsin

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Annukka Saikkonen / Nimiö
  • Valokuvaaja Riikka Kantinkoski
  • Reproduktio Aste Kirjat Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi G-Print 150 g/m2, GaleriArt Gloss 130 g/m2
  • Kirjaintyyppi Austin, Futura BQ, Bell

Kirjan pastellisävyjä ryhdittävät musta ja kannen muodikas kupari. Sisustusideat ja tee se itse -ohjeet asettuvat luontevaksi osaksi kuvasommittelua, sivut ovat harkittuja kuin julisteet. Raikas ja valoisa, modernin rento ilme inspiroi mutta ei haittaa, vaikka vain nauttii katselusta ja antaa tekemisen jäädä ajatuksen tasolle.

Kansi ja aukeama kirjasta Tove Jansson.

Tuula Karjalainen
Tove Jansson

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Tammi
  • Graafinen suunnittelija Timo Numminen
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi Amber Graphic 140 g/m2
  • Kirjaintyyppi Caecilia

Kun Suomen suuri taiteilija Tove Jansson näyttää valokuvissa ikonisesti itseltään ja värikäs Muumi-kuvitus lumoaa kenet tahansa, voisi kirjan ulkoasun suunnittelun kuvitella syntyvän tuosta vain. Kuitenkin vasta kuvien oivallinen yhdistäminen ylivetokanteen ja kullalla painettuun tekstiin tekee suojapäällisestä kokonaisuuden. Sisällä moderni fontti unohtaa turhan sievistelyn ja tempaa lukemaan rikkaasti kuvitettua kirjaa.

Kansi ja aukeama kirjasta K. E. Ståhlberg.

Sabira Ståhlberg
K. E. Ståhlberg

  • Kustantaja Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Graafinen suunnittelija Camilla Pentti
  • Kirjapaino Oy Nord Print Ab
  • Paperi Scandia 2000 Smooth Natural
  • Kirjaintyyppi Quadraat

Elämäkerta on vakuuttava luku- ja katseluelämys. Hurmaava kansi, täydellisyyttä hipova painoasu, kontrasteja hyödyntävä typografia ja viisipalstaisen taittopohjan vaihteleva käyttö kuljettavat lukijan vossikan ja ensimmäisten automobiilien Helsinkiin. Viime vuosisadan monipuolisen kulttuurivaikuttajan neliväripainetut mustavalkokuvat levittäytyvät sivuille hienostuneissa sävyissä.

Kansi ja aukeama kirjasta Viettelevät villiyrtit.

Jouni Toivanen
Viettelevät villiyrtit

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Minna Luoma / Candy Graphics
  • Reproduktio Timo Lagerström
  • Kirjapaino ja sitomo Bookwell Oy
  • Paperi Arctic Volume 130 g/m2
  • Kirjaintyyppi Scala, Fabiol, Gotham

Metsän salaperäinen tunnelma tuoksuineen ja väreineen pitää lukijan otteessaan alusta alkaen. Taiteelliset valokuvat villiyrttiannoksista ovat maalauksellisia. Kasvit on kuvattu erikseen ja syvätty vastakohtana sivunkokoisille ruokakuville. Kuvien käsittely ja värienhallinta on kauttaaltaan taidokasta. Tyylikäs ulkoasu nivoutuu täydellisesti aiheeseen.

Back to top