Lasten- ja nuortenkirjat

Kansi kirjasta Amos ja sumupuu.Kansi ja aukeama kirjasta Amos ja sumupuu.

Ilja Karsikas
Amos ja sumupuu

  • Kustantaja ja reproduktio Etana Editions
  • Graafinen suunnittelija Jenni Erkintalo, Réka Király
  • Kuvittaja Ilja Karsikas
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi Munken Amber Graphic 200g
  • Kirjaintyyppi Arno Pro

Kun isä katoaa sumupuuhun, väriskaala vaihtuu mitä kirkkaimmasta oranssista harmaaseen. Lisävärin käyttö ja värien vastakohtaisuus tukevat tarinaa. Hallittu ja tyylikäs kokonaisuus.

Kansi kirjasta Nyckelknipan.Kansi ja aukeama kirjasta Nyckelknipan.

Sanna Mander
Nyckelknipan

  • Kustantaja Schildts & Söderströms
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Sanna Mander
  • Kirjapaino ja sitomo Oy Nord Print Ab
  • Paperi Munken Lynx 150g, Geltex Y
  • Kirjaintyyppi Futura

Kummallisista kerrostaloasukkaista kertovan kirjan formaatti on hauskan pysty ja kapea. Jokainen aukeama avaa oven uuteen arvaamattomaan asuntoon. Kirja huokuu raidallista päänauhaansa myöten yllätyksellisyyttä.

Kansi kirjasta Pikkuveli ja mainio harharetki.Kansi ja aukeama kirjasta Pikkuveli ja mainio harharetki.

Leena Parkkinen - Jussi Karjalainen
Pikkuveli ja mainio harharetki

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Jussi Karjalainen
  • Kirjapaino ja sitomo Otavan Kirjapaino Oy
  • Paperi Munken Lynx
  • Kirjaintyyppi Minion

Kapea ja korkea formaatti määrittelee kirjan kuvitusten muodon. Graafiset kokosivun kuvitukset villinhauskoine hahmoineen ja väreineen innostavat. Leipätekstin seassa pirskahtelee värikkäitä vinjettejä ja anfangeja.

Kansi kirjasta Ava ja oikukas trumpetti.Kansi ja aukeama kirjasta Ava ja oikukas trumpetti.

Anja Portin - Aino-Maija Metsola
Ava ja oikukas trumpetti

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Aino-Maija Metsola
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu Oy
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi Munken Lynx 150g
  • Kirjaintyyppi Baskerville 10 Pro, käsintekstaus

Kirjan ulkoasu soi ja resonoi tarinan kanssa. Akvarellikuvitukset hehkuvat lämpimänvalkoisella paperilla lempeinä ja elävinä. Leipäteksti löytää paikkansa kuvia ympäröivästä tyhjästä tilasta, ja käsinkirjoitettu onomatopoetiikka solahtaa sekaan luontevasti.

Back to top