Tieto- ja oppikirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Jörn Donner – Matkalla, På resa, Travelling 1951–1968 .

Tuula Kousa, Anders Carpelan, Hannamari Shakya (toim.)
Jörn Donner – Matkalla, På resa, Travelling 1951–1968

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Graafinen suunnittelija Anders Carpelan
  • Valokuvaaja Jörn Donner, Patrik Rastenberger
  • Kuvatoimitus Hannamari Shakya, Ander Carpelan, Tuula Kousa, John Webster
  • Reproduktio Petri Kuokka, John Webster, Colour & Books
  • Kirjapaino ja sitomo Musumeci Printing Atelier
  • Paperi GardaPat Kiara 135 g/m2, Arena Natural Rough 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi ITC New Baskerville, Futura, Futura SC 

Hauskannäköisen, taskukokoisen kirjan formaatti ilahduttaa heti. Selatessa kuitenkin kokoon ja sidontaan nähden liian paksu paperi aiheuttaa hankaluuksia – kirjaa on työlästä saada tarpeeksi auki. Kirkkaanpunainen kluutti tuntuu Jörn Donnerin ristiriitaiseen persoonaan sopivalta valinnalta, ja pieni koko on hauska vastaveto suurmies-narratiiville. Mustavalkokuvien laatu on erinomainen, kolmikielinen taitto vaivattoman onnistunut. 

Kansi ja aukeama kirjasta Neuloosisko – neuleita metsästä ja mereltä .

Laura Pajula – Liisa Saarenmaa
Neuloosisko – neuleita metsästä ja mereltä

  • Kustantaja WSOY
  • Graafinen suunnittelija Laura Ylikahri
  • Valokuvaaja Taina Renkola
  • Taitto Maria Mitrunen
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi Livonia Zero Offset  
  • Kirjaintyyppi ACaslonPro, Trebuchet, Wingdings, Adobe Arabic 

Jykevä kokonaisuus on sidottu yhteen pehmeän luonnollisella väripaletilla ja kuvamaailmalla. Viime vuosien neuletrendi on tuottanut paljon samankaltaisia kirjoja, mutta tässä on jotain viehättävää: taiton hallitusta kokonaisuudesta ja pienistä yksityiskohdista näkee, että graafikko on nauttinut työstään. Kirja palvelee neulojaa varmasti hyvin, niin inspiroimalla kuin selkeästi seurattavilla ohjeillakin. 

Kansi ja aukeama kirjasta Olof Ottelin. Sisustusarkkitehdin muoto. En inredningsarkitekt tar form .

Laura Berger – Päivi Helander (toim.)
Olof Ottelin. Sisustusarkkitehdin muoto. En inredningsarkitekt tar form

  • Kustantaja Arkkitehtuurimuseo
  • Graafinen suunnittelija Päivi Helander, Amelie Scharffetter 
  • Kannen graafinen suunnittelija ja repro Päivi Helander
  • Valokuvaaja Christian Jakowleff
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija 
  • Paperi Munken Lynx Rough, Napura Khepera 
  • Kirjaintyyppi Objektiv Mk1 & Mk2, Tiempos Text 

Lukija sukeltaa heti ensi kosketuksella materiaalien ja harmonian maailmaan. Pehmeä, luonnonvalkoinen kansi preeglauksineen ja tyylikkäine typografioineen edustaa eleganttiutta parhaimmillaan. Selän otsikko ja museon tunnus ovat harmonisen eleettömät, avoin sidos värillisine lankoineen ja siihen yllätyksellisesti sijoitettuine merkkeineen toimii. Kaikki tyylikeinot palvelevat lukukokemusta ja tiedon jäsennystä.  

Kansi ja aukeama kirjasta Reinberg – enemmän kuin valokuvaaja .

Minna Ijäs – Sanna Kupila (toim.)
Reinberg – enemmän kuin valokuvaaja

  • Kustantaja Turun museokeskus
  • Graafinen suunnittelija Ulla Kujansuu
  • Valokuvaaja J. Reinberg
  • Reproduktio Ville Mäkilä, Eija Karnisto
  • Kirjapaino ja sitomo PunaMusta
  • Paperi Geltex 111 FA, Munken Polar 150 g/m2 
  • Kirjaintyyppi Schadow BlkCn BT, Adobe Caslon Pro 

Ryhdikäs teos kunnioittaa vanhaa eikä monista historiateoksista poiketen lähde liiallisen koristeellisuuden tielle. Minimalistinen kansi ja vahva kansikuvavalinta johdattavat hienovaraisen mystisesti aiheeseen. Selkeä rytmikäs taitto kulkee jämptisti läpi upeiden ja teknisesti moitteettomien kuvien.  

Kansi ja aukeama kirjasta Sininen ovi. Yrjö Kukkapuro, elämä ja teot .

Isa Kukkapuro-Enbom
Sininen ovi. Yrjö Kukkapuro, elämä ja teot

  • Kustantaja Dodo
  • Graafinen suunnittelija Ilona Ilottu
  • Valokuvaaja Studio Kukkapuron arkisto, Annabel Antas, Henrik Enbom, Christian Jakowleff, Hanna-Kaisa Pekkala, Nikari ja Paula Virta  
  • Reproduktio Asko Rokala
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija 
  • Paperi Munken Polar Rough 120 g/m2, Peydur neuleinen 270 g/m2 
  • Kirjaintyyppi Suisse Int’l / Swiss Typefaces 

Sininen ovi on samaan aikaan katsaus muotoilijan leikkisään tuotantoon sekä hänen elämään. Taitto tasapainottelee keveyden ja arvokkuuden välillä, ja ilahduttava sveitsiläinen sidonta jättää rakenteen ihailtavaksi ja pitää kirjan pöydällä kauniisti auki. Tekstisivujen apupalstan käyttö on mallikasta, ja kuvasivujen rytmi on taitavasti rakennettu. 

Kansi ja aukeama kirjasta Uteliaat oppijat tutkivat syöpää .

Henna Auno – Piia Keto
Uteliaat oppijat tutkivat syöpää

  • Kustantaja Etana Editions
  • Graafinen suunnittelija ja repro Jenni Erkintalo
  • Kuvittaja Piia Keto
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija 
  • Paperi Multioffset UPM 150 g, Kansi: Galerie Art silk 130 g 
  • Kirjaintyyppi Marigny, Poster Cut Neue 

Kirja kuuluu kasvavaan joukkoon kiinnostavasti tehtyjä lasten tietokirjoja. Rankasta aiheestaan huolimatta kirja on iloisen värinen ja veikeästi kuvitettu. Kompaktivärien runsas käyttö tuo jäntevyyttä, ja kuvitusten tyylittely ja erikoiset rajaukset nostavat tietoa positiivisin keinoin esiin. Erityisesti kokosivun kuvat ja pienet tekstimäärät toimivat raikkaasti. Etulehdet ovat informatiiviset mutta visuaalisesti monipuoliset. 

Back to top