Lasten- ja nuortenkirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Hela konkarongen / Konkkaronkka .

Laura Ruohonen – Linda Bondestam
Hela konkarongen / Konkkaronkka

  • Kustantaja Förlaget & Kustannusosakeyhtiö Otava 
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Linda Bondestam
  • Muu suunnittelija Emma Strömberg
  • Repro, kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija
  • Paperi Munken Polar Rough 150 g/m2, Efalin
  • Kirjaintyyppi IM Fell DW Pica PRO 

Ilmeikäs väri-ilottelu tempaa mukaansa. Sivujen reiät muodostavat herkullisia madonreikiä kirjan aika-avaruuteen, ja tarinankerronta tekee lukuisia ennakoimattomia käänteitä. Laadukas tekninen toteutus niin painotyön kuin jälkikäsittelynkin osalta kutsuu lukemaan kirjaa sekä käsin että silmin. 

Kansi ja aukeama kirjasta Kuka ihana?.

Jenni Erkintalo
Kuka ihana?

  • Kustantaja Etana Editions
  • Graafinen suunnittelija, kuvittaja ja repro Jenni Erkintalo
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija
  • Paperi Sisäsivut: Serixo 170 g, Kansi: Galerie Art silk 130 g 
  • Kirjaintyyppi Tomarik

Pienimpien vähätekstinen kuvakirja pursuaa elämäniloa ja positiivisuutta. Vakuuttavan tukevasta pahvista tehdyt kannet avaavat mystisen maailman, jonka jokainen aukeama yllättää. Minimalistiset etulehdet rauhoittavat värikylpymäisen kerronnan. Epäsuomalainen värimaailma piristää, ja luonnosmainen jälki tukee hetken tuntua. 

Kansi ja aukeama kirjasta Lentokala.

Sanni Tervo
Lentokala

  • Kustantaja Kustannus-Mäkelä
  • Graafinen suunnittelija, kuvittaja ja repro Sanni Tervo
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi Magno Natural 140 g/m2, Geltex 111 Y 
  • Kirjaintyyppi Hey Eloise, Grandma, Le Monde Courrier 

Klassisen hiotusti piirretty Lentokala etenee vaivattomasti ilman tekstiä. Kansi lupaa paljon; materiaalin kluuttimaisuus ja foliointi sopivat tähän kirjaan oivallisesti. Sanaton tarina etenee sarjakuvamaisesti ja kiinnostavasti kuvakokoja ja kuvien muotoa vaihdellen. Värimaailma on viehättävästi hieman vintagemainen. Takakannen teksti jää hieman muun tyylin ulkopuolelle, enemmän kirjoitelman ingressin tyyliseksi. 

Kansi ja aukeama kirjasta Sagan om bokstaven som gick sin väg .

Ida Wikström
Sagan om bokstaven som gick sin väg

  • Kustantaja Bookmark
  • Graafinen suunnittelija ja kuvittaja Ida Wikström
  • Reproduktio JK Morris Production
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print
  • Paperi Geltex 111 Y 115 g/m2, Magno Natural 150 g/m2 
  • Kirjaintyyppi Futura, Didot 

Kirjoitus tarjoaa meille vaikutelman asioista. Vastaavasti asiat voivat tarjota meille vaikutelman kirjoituksesta.” (Paul Elliman, 1998) Innokas kirja pursuaa ideoita eikä epäröi siirtyä yhdestä seuraavaan tuoreen mielen hengästyttävällä nopeudella. Iloisen värimaailman ja kuvakielen ohella teos osoittaa syvällistä ymmärrystä typografiasta. Se pakottaa pohtimaan perustavanlaatuisia kysymyksiä sekä kirjaimista olioina että kirjoituksen ja maailman välisestä suhteesta. 

Kansi ja aukeama kirjasta Voi Viivi!.

Sari Airola
Voi Viivi!

  • Kustantaja Etana Editions
  • Graafinen suunnittelija ja repro Jenni Erkintalo
  • Kuvittaja Sari Airola
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija 
  • Paperi Sisäsivut: Multioffset UPM 150 g, Kansi: Galerie Art silk 130 g 
  • Kirjaintyyppi IM Fell DW Pica Pro 

Tämä kirja saa sydämen läikähtämään. Jo kansi viehättää pyörremyrskymäisellä lennokkuudellaan – temperamenttinen ja kujeileva värikynäviiva sekä punaisen ja sinisen värin käyttö pääväreinä tuntuvat raikkaita ja samalla nostalgisilta. Kuvitus on kauttaaltaan lempeää ja hauskaa, taitto taiten joukkoon aseteltu. Kirjan hahmot saavat ilmeikkyytensä hyvin pienin ja yksinkertaisin keinoin – tyylilaji, johon tarvitaan todellista taituruutta.  

Kansi ja aukeama kirjasta Yhtenä yönä.

Kaisa Happonen – Satu Kettunen
Yhtenä yönä

  • Kustantaja Tammi
  • Graafinen suunnittelija Laura Lyytinen, Satu Kettunen
  • Kannen graafinen suunnittelija ja kuvittaja Satu Kettunen
  • Reproduktio Keski-Suomen Sivu
  • Kirjapaino ja sitomo Leo Paper Group 
  • Paperi C1S artboard 
  • Kirjaintyyppi Brandon Grotesque 

Yhtenä yönä on kiedottu tyylikkäästi haitarin sisään. Kannen ponteva lapsihahmo saa voimaa rajauksesta. Tarinan kolme maailmaa rytmittyvät värien käytön, taittelun ja kuvituksen avulla. Puna-violetista illan unettomuudesta siirrytään vaalean lumen kautta mielikuvitukseen ja lopulta uneen. Kuvien jatkuminen ja taitekohdat toimivat, ja takakansi myös sulkee kirjan hienosti 

Back to top