Erikoiskirjat

Kansi ja aukeama kirjasta /\/\/\/\/\/\/\/.

Maarit Mustonen
/\/\/\/\/\/\/\/

  • Kustantaja Omakustanne
  • Graafinen suunnittelija Arja Karhumaa
  • Reproduktio Maarit Mustonen
  • Kirjapaino Kirjapaino Markprint Oy, Painotalo Plus Digital Oy
  • Sitomo Esko Salonen / KingBook Ky
  • Paperi Cyclus Offset 90 g/m2
  • Kirjaintyyppi Citizen Light, Neue Haas Grotesk

Omaperäinen, ihastuttava ja vähäeleisyydessään puhutteleva teos. Isoisoäidin lattialautojen alle kätkemät vaatekaavat saavat uuden elämän kirjassa, joka sisältää fragmentaarisia paloja kaavoihin tallentuneista lehtileikkeistä ja kuvista. Takalehden yllättävä vaaleanpunainen rinnastuu kaavasta taitetun kannen okraan. Väriyhdistelmä on ihastuttava.

Kansi ja aukeama kirjasta Final Cut/.

Asko Mäkelä (Juha-Pekka Laakio, Pekka Terävä ja Eero Heikkinen)
Final Cut/

  • Kustantaja Olo Group Oy
  • Graafinen suunnittelija Eero Heikkinen / Flake Company Oy
  • Valokuvaaja Juha-Pekka Laakio
  • Kirjapaino ja reproduktio Kirjapaino Markprint Oy
  • Sitomo Esko Salonen / KingBook Ky
  • Paperi Munken Polar 200 g/m2
  • Kirjaintyyppi Saol Text Thin & Light

Final Cut on ihanan erilainen, iso, näyttävä, herkullinen, röyhkeä, jopa häikäilemätön kahvipöytäkirja ruoasta. Kirjassa on kauniita, groteskeja, pieteetillä kuvattuja ja käsiteltyjä valokuvia taidetta lähentelevistä annoksista. Kuvattavaa kohdetta on uskallettu mennä lähelle. Sidos on hyvä; kirja avautuu hienosti. Kursailematonta tyyliä, rakkaudesta kaikkeen syötävään.

Kansi ja aukeama kirjasta No justice, no peace – Documents of the Black Lives Matter Demonstrations, Finland, June 2020.

Nathi Sihlophe – Nora Sayyad – Annika Leppäaho
No justice, no peace – Documents of the Black Lives Matter Demonstrations, Finland, June 2020

  • Kustantaja Omakustanne
  • Graafinen suunnittelija Annika Leppäaho
  • Kirjapaino, reproduktio ja sitomo Tallinna Raamatutrükikoda Oü
  • Paperi Munken Lynx Rough 120 g/m2
  • Kirjaintyyppi Martin, Beau, Dapifer, Crispy, Format 1452, Halyard Display ja Paste

Manifestimaisen teoksen ulkoasussa toteutuvat yhtäaikaisesti ronski spontaanius ja taidokas kokonaisuudenhallinta. Mustavalkoisten ja värikuvien vuorottelu sekä pitempien tekstiosuuksien ja aukeamankokoisten iskulauseiden rytmi luovat intensiivisen, nopeatempoisen tunnelman. Kirja on näyttävä esimerkki siitä, kuinka muoto ja sisältö muodostavat saumattoman kokonaisuuden. Seitsemän eri fontin ja 45 eri valokuvaajan kuvien hallittu käyttö ihastuttaa ja hämmästyttää.

Back to top