Tieto- ja oppikirjat

Kansi ja aukeama kirjasta Arkivé Atelier – Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet.

Jenna Kiuru – Maria Manninen – Johanna Valkola
Arkivé Atelier – Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet

  • Kustantaja Gummerus Kustannus Oy
  • Graafinen suunnittelija Tuomas Pajuniemi
  • Valokuvat ja ulkoasu Tuomas Pajuniemi, Jenna Kiuru
  • Reproduktio Tuomas Pajuniemi
  • Kirjapaino ja sitomo Jelgavas Tipogrāfija
  • Paperi Munken Lynx 120 g/m2 ja 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Bembo, Borgia

Huolla on tyylikäs kirja arkisesta aiheesta, ja siinä on aiheeseen istuva huoliteltu ja ajanmukainen ulkoasu. Taitto kuvineen ja ohjeineen on rauhallinen ja miellyttävä. Kirjan leipäteksti on kuitenkin harmillisen pientä, vaikka tilaa olisi ollut käytettävissä.

Kansi ja aukeama kirjasta Art as We Don’t Know It.

Erich Berger – Kasperi Mäki-Reinikka – Kira O’Reilly – Helena Sederholm (toim.)
Art as We Don’t Know It

  • Kustantaja Aalto ARTS Books
  • Graafinen suunnittelija Safa Hovinen / Merkitys
  • Kirjapaino ja sitomo Printon AS
  • Paperi Galerie Art Volume 135 g/m2
  • Kirjaintyyppi GT America, Meek Display, Warnock

Biotaidetta esittelevän teoksen monenkirjava kuvamaailma on otettu haltuun johdonmukaisen taiton, ilmavan typografian ja kokonaisuuden sitovan yllättävän lisävärin avulla. Metallivärin kaunis toistuvuus ja rohkea käyttö myös pienissä teksteissä onnistuu täydellisesti. Mystisyyttä huokuva kansi, violetti kluuttiselkä ja esilehdet täydentävät huolitellun yleisvaikutelman.

Kansi ja aukeama kirjasta Egypti – Kala sarkofagissa & muita mysteereitä .

Mia Meri
Egypti – Kala sarkofagissa & muita mysteereitä

  • Kustantaja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
  • Graafinen suunnittelija Ilona Ilottu / Dog Design
  • Reproduktio Kari Lahtinen
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print Ltd
  • Paperi Munken Polar 150 g/m2, Invercote Creato 300 g/m2
  • Kirjaintyyppi Sang Bleu Republic, Sang Bleu Kingdom

Amos Rexin Egyptin loisto -näyttelyn yhteydessä julkaistun itsenäisen tietoteoksen ulkoasu noudattaa Dog Designin suunnittelemaa näyttelyn ilmettä. Näyttelyn moderni egyptiläiskuvitus ilahduttaa myös kirjan sivuilla. Taitossa kuvien ja tekstin välillä on hyvä kontrasti, jonka taidokas typografia viimeistelee.

Kansi ja aukeama kirjasta Lasin ja keramiikan mestarit 1–6.

Marika Bogren – Veikko Halmetoja – Harri Kalha – Timo Keinänen – Kaisa Koivisto – Laura Kolbe – Uta Laurén – Helena Leppänen – Elina Melgin – Hannele Nyman – Jennifer Opie – Tauno Tarna – Susann Vihma – Tapio Yli-Viikari
Lasin ja keramiikan mestarit 1–6

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Parvs ja Collection Kakkonen
  • Graafinen suunnittelija Aki Suvanto ja Aleksi Kuokka / Aivan Oy
  • Kuvittaja Vappu Rossi
  • Valokuvaaja Rauno Träskelin
  • Reproduktio Kari Lahtinen / BNW
  • Kirjapaino ja sitomo Livonia Print Ltd
  • Paperi Munken Lynx 150 g/m2
  • Kirjaintyyppi Kakkonen Sans, Kakkonen Craft

Kauppaneuvos Kyösti Kakkosen näyttävä lasi- ja keramiikkakokoelma on koottu jämäkästi yksiin kansiin. Kunnioitusta herättävän jylhä kokonaisuus sisältää kuusi suurikokoista kirjaa ja painaa yli 15 kiloa. Teossarja on toteutettu resursseja säästämättä kauniilla ja laadukkailla materiaaleilla. Sitä varten on myös teetetty oma, kokoelman perustajalle omistettu kirjaintyyppi, kulmikas Kakkonen Sans ja Craft. Kannet muodostavat hienon, yhtenäisen kokonaisuuden. Kuvien ja tekstien sijoittaminen aukeaman yli on rohkea ja näyttävä ratkaisu. Siellä täällä riski on kuitenkin realisoitunut, kun aukeaman taite on haukannut elementeistä siivun.

Kansi ja aukeama kirjasta Markiisitar de Sévignén kirjeet 1648–1696.

Riikka-Maria Rosenberg – Ulla Tuomarla (toim./red./Eds.)
Markiisitar de Sévignén kirjeet 1648–1696

  • Kustantaja Kustannusosakeyhtiö Teos
  • Graafinen suunnittelija Jenni Saari
  • Reproduktio Meedia Zone OÜ
  • Kirjapaino, reproduktio ja sitomo Meedia Zone OÜ
  • Paperi Munken Pure 1.3 80 g/m2
  • Kirjaintyyppi Granjon LT Std, Bauer Bodoni Std

Kirja on huoliteltu yhtenäinen kokonaisuus, ja sen formaatti- ja materiaaliratkaisut heijastavat sisältöä onnistuneesti. Sisuksen paperissa on erityisen kaunis sävy, mutta paperi on harmillisen läpikuultavaa. Taidokas typografia ja viimeistelty taitto yhdessä kirjan puuterisen värimaailman kanssa luovat hienon sillan kirjan aikakauteen.

Back to top