Fakta- och läroböcker

Ett omslag och en öppning av boken Domus Pompeiana. Talo Pompejissa.

Paavo Castrén (toim.)
Domus Pompeiana. Talo Pompejissa

  • Förlag Kustannusosakeyhtiö Otava
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Anni Nykänen
  • Reproduktion Mika Seppälä
  • Tryckeri och binderi Otavan Kirjapaino Oy
  • Papper Edixion 140 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Minion 11/14, Apollonia

Domus Pompeiana är en utställningsbok som gavs ut i samband med utställningen Ett hus i Pompeji som visades i Amos Andersons konstmuseum 2008. Boken har en åskådlig layout och typografi. Den transparenta, lugna stilen gör genom boken från pärm till pärm. Rubrikfonten är etruskisk-romersk. Den grå färgen i rubriker och bildtexter ger rytm åt uppslagen. Kartorna är ovanligt åskådliga och vackra. Marcus Lucretius hus väcks till liv på sidorna i boken.

Ett omslag och en öppning av boken Hur fint som helst. Framnäs kokbok.

Gunilla Donner - Annika Luther
Hur fint som helst. Framnäs kokbok

  • Förlag Söderströms Förlag
  • Grafisk formgivare Otto Donner, Jenni Erkintalo
  • Omslagets formgivare Otto Donner, Jenni Erkintalo, Niklas Ekman
  • Bandets formgivare Otto Donner, Jenni Erkintalo
  • Fotograf Niklas Ekman
  • Reproduktion Niklas Ekman
  • Tryckeri Nord Print
  • Binderi Baltic Graphics
  • Papper Munken Polar 140 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Fowrier, The Sans

Hur fint som helst! eller Framnäs kokbok är en kokbok från Framnäs gård med äkta hemkänsla. Matfotografierna i veckopressen är ofta långt ifrån verkligheten i köket. Därför är bilderna i Framnäs kokbok så ömsinta och trovärdiga. Layouten är omväxlande och recepten framträder tydligt.

Ett omslag och en öppning av boken Alvar Aalto Architect - Maison Louis Carré 1956-63. Osa 20 Alvar Aalto monografia -sarjasta.

Esa Laaksonen - Ásdis Ólafsdóttir
Alvar Aalto Architect - Maison Louis Carré 1956-63. Osa 20 Alvar Aalto monografia -sarjasta

  • Förlag Alvar Aalto Säätiö / Alvar Aalto Akatemia
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Teppo Järvinen. Serien har formgivits av Jenni Reuter
  • Illustratör flera bildredaktörer
  • Fotograf flera fotografer
  • Tryckeri Vammalan Kirjapaino Oy
  • Papper Stora Enso G-Print 150 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Garamond 3 10,5/12 pt; The Sans

Ingången till boken gör på ett skojigt sätt genom Alvar Aaltos skisser på titelblad och innehållssida till bokens förord som illustreras av en teckning av Jean Cocteau. Läsaren har kommit till den europeiska kulturens innersta, Maison Louis Carrés uppkomst, som boken förtjänstfullt och livfullt berättar om. Layouten följer arkitekturlitteraturens bästa traditioner, men överraskar ställvis med nåstan journalistiska bildval. En kulturbok med livskänsla.

Ett omslag och en öppning av boken Klassisen kreikan alkeisoppikirja. Suomeksi toimittanut Erkki Sironen.

Frithiof Pontén
Klassisen kreikan alkeisoppikirja. Suomeksi toimittanut Erkki Sironen

  • Förlag Gaudeamus
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Petri Latvala
  • Tryckeri och binderi Kariston Kirjapaino Oy
  • Papper Munken Print Cream 90 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Teff Trinity no.2 (12 pt), Monotype New Hellenic Greek (12 pt), CC Mantinia (28 pt); 15 pt

Nybörjarboken i klassisk grekiska gör ett förfinat och genomtänkt intryck. Boken har mjuka pärmar som inte är för mjuka. Behagliga material både i pärm och i sidor. Klassisk typografi och intressant layout på pärmen som man inte tröttnar att se på. Den kultiverade stilen fortsätter också inne i boken och lockar till studier i grekiska.

Ett omslag och en öppning av boken Postimerkkivuosi 2008.

Anna Muurinen
Postimerkkivuosi 2008

  • Förlag Itella Oyj, Postimerkkikeskus
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare dog design
  • Tryckeri och reproduktion Lönnberg Print
  • Binderi WS Bookwell Oy
  • Papper pärm: Geltex Nova Offset Gx-122-LS; innanför: Arctic Volume High White 150 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Arno Pro/Regular, 10/11,6 pt; VAG Rounded/Thin

Under ett år ges det ut många frimärken med motiv från flera olika områden. Därför är Postimerkkivuosi 2008 (Frimärksåret 2008) som är skickligt redigerad och layoutad också en bok över Finland 2008. Boken har en lyckad disposition och vacker typografi. De skickligt beskurna bilderna och den växlande skalan bidrar till berättelsen om livets brokiga mångfald, där de vackert och inte för tätt placerade frimärkena presenteras med respekt för filatelistiska värden.

Ett omslag och en öppning av boken Regnbågsfärger, mörka stänk. Minnesvandringar 1907-1928.

Cita Reuter (red.) - Maire Gullichsen
Regnbågsfärger, mörka stänk. Minnesvandringar 1907-1928

  • Förlag Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Anders Carpelan
  • Reproduktion Alregi / Jari Rimpinen
  • Tryckeri Nord Print
  • Binderi Baltic Graphics
  • Papper Multi Art Matt 120 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Bembo 11,7/15,8 pt, Estilo Script, Priori Sans

Boken grundar sig på Maire Gullichsens självbiografiska anteckningar med fokus på åren 1907-1928. Typografin tolkar tidsandan på ett utmärkt sätt. Fina anfanger och rubriksidor i början av kapitlen påminner om fransk affischkonst från 1920-talet. Fin bildlayout, fint tonade bilder och fint tryck. En elegant bok om en spirituell person.

Ett omslag och en öppning av boken Maja. Mielikuvituksellinen lastenhuonekirja.

Mari Savio - Kati Rapia
Maja. Mielikuvituksellinen lastenhuonekirja

  • Förlag WSOY
  • Grafisk formgivare, illustratör, omslagets och bandets formgivare Jussi Karjalainen
  • Reproduktion WSOY Studio
  • Tryckeri och binderi WS Bookwell Oy
  • Papper Arctic Volume 150 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Clarendon 13/16 pt

Bokens yttre ståder på ett lyckat sätt den glada stämningen i bilderna. Illustrationerna är gjorda med god smak och förmedlar äkta känsla och värme. De vita marginalerna ger siduppslagen ett fräscht intryck. Typografin är enkel, teckningarna levande och rubrikerna måleriska. En lyckad, glad helhet som lockar till lek.

Ett omslag och en öppning av boken Howard Smith.

Jussi Suomala
Howard Smith

  • Förlag Like Kustannus Oy
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Timo Numminen
  • Fotograf de flesta fotografierna kommer från Howard Smiths bildarkiv
  • Reproduktion Kari Lahtinen
  • Tryckeri och binderi Gummerus Kirjapaino Oy
  • Papper Munken Lynx 150 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Egyptienne 8,6 /12,5 pt, Caecilia 6,8/8,5 pt

Boken liknar Howard Smith; den är varm och chosefri. Fotografierna, i synnerhet de som kommer från Howard Smiths egna album, berättar på ett fint sätt om konstnärens väg från slutet av 60-talet fram till i dag. Smith har skickligt använt sig av olika material i sina arbeten. Därför är det trevligt att också bokens materialval är genomgående lyckat.

Ett omslag och en öppning av boken The Art of Craft of Beauty.

Juha Varto
The Art of Craft of Beauty

  • Förlag Konstindustriella högskolan
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare Arja Karhumaa
  • Reproduktion TPT Repro Oy
  • Tryckeri och binderi Gummerus Kirjapaino Oy
  • Papper Munken Cream 115 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Goudy Old Style 37/37 pt

Textmassan som är en verklig utmaning med hierarkier och noter har fått en stilenlig layout. Boken har en klassiskt vacker, i varje detalj genomförd typografi. Trots de klassiska dragen är helheten mycket modern. Boken öppnar sig lätt och läsbarheten är god, vilket tillsammans med pappersvalet garanterar rika läsupplevelser.

Ett omslag och en öppning av boken Finnish Design Yearbook '08-09.

Anne Veinola (editor)
Finnish Design Yearbook '08-09

  • Förlag Design Forum Finland
  • Grafisk formgivare, omslagets och bandets formgivare dog design
  • Illustratör Eeva Sivula / dog design
  • Fotograf de inledande bilderna: Eriksson & Company; produkterna; företagen och formgivarna
  • Tryckeri och reproduktion Lönnberg Painot Oy
  • Binderi WS Bookwell Oy
  • Papper Scandia 2000 White 150 g/m2
  • Bokstavstyp och -storlek Mrs Eaves 11 pt, URW Grotesk

Boken är en designprodukt och i det här fallet i allra högsta grad en sädan. De avrundade hörnen och mappförslutningen med gummiband berättar om innehållet genast man tar boken i sin hand. Den blåvita figuren på pärmen förekommer på ett roligt sätt i olika former genom hela boken. Innehållet är väl strukturerat trots den mångsidiga och växlande layouten. Huvudkapitlens inledande uppslag är ståtliga. Bildlayouten är genomgående djärv och väl genomförd. Bildparallellerna ger prov på en exceptionellt fin uppfattning av skalan, vilket ofta är den största utmaningen i kataloger och böcker om konstindustri. En utmärkt ärsbok.

Back to top