Barn- och ungdomsböcker

Ett omslag och en öppning av boken Hela konkarongen / Konkkaronkka .

Laura Ruohonen – Linda Bondestam
Hela konkarongen / Konkkaronkka

  • Förlag Förlaget & Kustannusosakeyhtiö Otava 
  • Grafisk formgivare och illustratör Linda Bondestam
  • Andra formgivare Emma Strömberg
  • Repro, boktryckeri och binderi Jelgavas Tipogrāfija
  • Papper Munken Polar Rough 150 g/m2, Efalin
  • Typsnitt IM Fell DW Pica PRO 

Den uttrycksfulla färgfröjden är medryckande. Sidornas hål bildar läckra maskhål in i bokens tidsrymd och berättandet tar många oväntade vändningar. Det högkvalitativa tekniska utförandet både i tryck och efterbehandlingen lockar till att läsa boken både med händer och ögon. 

Ett omslag och en öppning av boken Kuka ihana?.

Jenni Erkintalo
Kuka ihana?

  • Förlag Etana Editions
  • Grafisk formgivare, illustratör och repro Jenni Erkintalo
  • Boktryckeri och binderi Jelgavas Tipogrāfija
  • Papper Inre sidor: Serixo 170 g, Omslag: Galerie Art silk 130 g 
  • Typsnitt Tomarik

Bilderboken för de allra minsta har endast lite text och den flödar av livsglädje och positivitet. Pärmarna i stadig kartong öppnar upp en mystisk värld där varje uppslag överraskar. De minimalistiska försättsbladen lugnar den färgsprakande berättelsen. Den i finska förhållanden icke-typiska färgpaletten är pigg och den skissartade stilen stödjer känslan av här och nu. 

Ett omslag och en öppning av boken Lentokala.

Sanni Tervo
Lentokala

  • Förlag Kustannus-Mäkelä
  • Grafisk formgivare, illustratör och repro Sanni Tervo
  • Boktryckeri och binderi Livonia Print
  • Papper Magno Natural 140 g/m2, Geltex 111 Y 
  • Typsnitt Hey Eloise, Grandma, Le Monde Courrier 

Lentokala är ett klassiskt och slipat tecknat verk och löper smidigt utan text. Omslaget lovar mycket; materialets klotliknande struktur och foliering passar utmärkt till den här boken. Den ordlösa berättelsen löper som en serie på ett intressant sätt, med varierande bildstorlekar och bildformat. Färgsymfonin för tankarna på ett charmigt sätt till vintage. Texten på baksidan av omslaget sticker lite ut från resten av stilen, mer som en ingress till en essä. 

Ett omslag och en öppning av boken Sagan om bokstaven som gick sin väg .

Ida Wikström
Sagan om bokstaven som gick sin väg

  • Förlag Bookmark
  • Grafisk formgivare och illustratör Ida Wikström
  • Reproduced by JK Morris Production
  • Boktryckeri och binderi Livonia Print
  • Papper Geltex 111 Y 115 g/m2, Magno Natural 150 g/m2 
  • Typsnitt Futura, Didot 

“Det skrivna ger oss en uppfattning om saker. På samma sätt kan saker ge oss en uppfattning om det skrivna.” (Paul Elliman, 1998) Den entusiastiska boken svämmar av idéer och drar sig inte för att gå från en idé till annan med ett ungt sinnes fart. Utöver den glada färgpaletten och bildspråket visar verket en djup förståelse för typografi. Den tvingar oss att reflektera över grundläggande frågor både gällande bokstäver som varelser och relationen mellan det skrivna och världen. 

Ett omslag och en öppning av boken Voi Viivi!.

Sari Airola
Voi Viivi!

  • Förlag Etana Editions
  • Grafisk formgivare och repro Jenni Erkintalo
  • Illustratör Sari Airola
  • Boktryckeri och binderi Jelgavas Tipogrāfija 
  • Papper Inre sidor: Multioffset UPM 150 g, Omslag: Galerie Art silk 130 g 
  • Typsnitt IM Fell DW Pica Pro 

Den här boken får hjärtat att slå lite extra. Redan omslaget förtrollar med sin virvlande lekfullhet – den temperamentsfulla och busiga färgpennans linje samt användningen av rött och blått som huvudfärger känns upplyftande och samtidigt nostalgiskt. Illustrationerna är genomgående milda och roliga, layouten är elegant placerad. Bokens karaktärer får sin uttrycksfullhet av små och enkla medel – en stil som kräver verklig skicklighet. 

Ett omslag och en öppning av boken Yhtenä yönä.

Kaisa Happonen – Satu Kettunen
Yhtenä yönä

  • Förlag Tammi
  • Grafisk formgivare Laura Lyytinen, Satu Kettunen
  • Omslag grafisk formgivare och illustratör Satu Kettunen
  • Repro Keski-Suomen Sivu
  • Boktryckeri och binderi Leo Paper Group 
  • Papper C1S artboard 
  • Typsnitt Brandon Grotesque 

Yhtenä yönä är elegant inbäddad i veck som ett dragspel. Omslagets käcka barnfigur får kraft av inramningen. De tre världarna i berättelsen rytmiseras av färger, vikning och illustrationer. Från den röd-lila sömnlösheten övergår man genom det ljusa snötäcket och via fantasin slutligen i sömn. Bildernas följd och vikningarna fungerar bra och baksidan stänger också boken på ett vackert sätt. 

Back to top