Fakta- och läroböcker

Ett omslag och en öppning av boken Huuto kaupunkiluonnon puolesta.

Jaana Kanninen – Sanni Seppo (red.)
Huuto kaupunkiluonnon puolesta

  • Förlag Vastapaino
  • Grafisk formgivare Mirkka Hietanen, Sanni Seppo
  • Illustratör Siiri Hänninen, Seela Pentikäinen
  • Fotograf Sanni Seppo
  • Repro Petri Kuokka / Aarnipaja
  • Boktryckeri och binderi Tallinna Raamatutrükikoda
  • Papper Munken Premiun Cream 100 g/m²
  • Typsnitt Adobe Caslon Pro

Stadsnaturens nödvändiga nödrop har fått ett diskret och sansat men konstnärligt utseende. Starka, estetiskt kontrollerade bilder i en rofylld ombrytning vittnar om stadsnaturens nödläge. De eteriskt tecknade försättsbladen med sin kartficka är förtjusande mänskliga. De små växtvinjetterna följer med i läsupplevelsen. Bokens horisontella form blir som ett vackert landskap. En viss ålderdomlighet är lite störande i en bok som handlar om modern stadsmiljö.

Ett omslag och en öppning av boken Puhelimen pomoksi. Ota digimaailma haltuun.

Aino-Mari Tuuri – Lille Santanen
Puhelimen pomoksi. Ota digimaailma haltuun

  • Förlag Tammi
  • Grafisk formgivare och illustratör Lille Santanen
  • Repro Keski-Suomen Sivu Oy
  • Boktryckeri och binderi BALTO print
  • Papper Maestro Print 120 g/m2
  • Typsnitt Minion Pro, Candara, Metallophile Sp8

Boken om den beroendeframkallande digitala världen är illustrerad och färgsatt i nostalgisk 50-talsanda. Kontrasten mellan blänkande digital estetik och humoristiska bilder fungerar som en dans och det är ett utmärkt val att begränsa färgerna till några få. Det finns glädjande många olika inforutor i den här faktaboken för barn som lämpar sig för läsare i alla åldrar.

Ett omslag och en öppning av boken Repeämän kuvat - Dokumentaarinen elokuva ja hyvinvointivaltion murtumia.

Susanna Helke – Essi Viitanen (red.)
Repeämän kuvat - Dokumentaarinen elokuva ja hyvinvointivaltion murtumia

  • Förlag Aalto ARTS Books
  • Grafisk formgivare Anna-Mari Tenhunen
  • Repro Petri Kuokka / Aarnipaja
  • Boktryckeri och binderi PunaMusta
  • Papper Munken Lynx 300g/m², Scandia 2000 Ivory 115 g/m
  • Typsnitt Ivar Text, Neue Montreal, Nobel

Endast ett verkligt proffs hittar bokens rytm och takt och klarar av att skapa ett kraftfullt men minimalistiskt omslag som passar temat. Verkets storlek, omfattning och tryck är en njutning för öga och hand. Filmisk bildanvändning är en snygg och fungerande effekt, som bär genom hela boken. Stiligt grafiskt arbete och en tematiskt insatt helhet.

Ett omslag och en öppning av boken Säihkyvät utopiat – essee-mixtape.

Aurora Ala-Hakula – Arja Karhumaa – Maaria Ylikangas (red.)
Säihkyvät utopiat – essee-mixtape

  • Förlag Kustantamo S&S
  • Grafisk formgivare och illustratör Arja Karhumaa
  • Boktryckeri och binderi Jelgavas Tipogrāfija
  • Papper Munken Lynx 100 g/m2 ja 240 g/m
  • Typsnitt Pirelli, Agentur, Avara, Giddyup, Alright Sans, Arial, Zangezi, Arnhem, Neue Haas Grotesk, Halyard, Nobel, Joseleen, Helvetica, Mr Darcy, GT Alpina, ITC Goudy Sans

Det här skenbart sköra verket klätt i pappersomslag döljer en fräsch anarki som utmanar bokens form. Baksidestexten finns på bokryggen, sidorna mellan kapitlen går över tre uppslag, där texten försvinner i pink nyans, innehållsförteckningen är inte en lista utan en behärskad hop som svävar i luften. Pink och gul-orange glöder och smickrar varandra. I stället för beskrivande bilder lämnar molnlika formationer gott om utrymme för tolkningar och stämningar. En mångsidig typografi och upp till 16 olika fonter inspirerar och särskiljer de olika texterna till egna helheter på ett intressant sätt.

Ett omslag och en öppning av boken Third Culture Kids<br />
.

Mona Eid – Koko Hubara (red.)
Third Culture Kids

  • Förlag Förlagsaktiebolaget Otava
  • Grafisk formgivare och illustratör Kiia Beilinson
  • Fotograf Caroline Suinner
  • Repro Aste Kirjat
  • Boktryckeri och binderi Otavan Kirjapaino
  • Papper UPM Fine 140 g/m2
  • Typsnitt Biblon Pro, Basteleur, Geeza Pro, Acumin Variable Concept, Raanana

Mera är ibland mera. Färgerna flammar på den tunga bokens omslag, försättsblad, insida samt på de snittfärgade sidorna. Man har satsat på materialen och ombrytningen är generös och tydlig. De brokiga detaljerna framhäver rikedomen: omslagets glänsande banderoll, klotomslagets guldtryck, kapitälbandet, de svävande blommorna på sidorna, rikliga färger samt de varierande bildformaten

Ett omslag och en öppning av boken Tyylikkäät vuodet – Turun yliopiston ylioppilaskunta 100 vuotta <br />
.

Topi Artukka – Liisa Lalu – Otto Latva – Panu Savolainen
Tyylikkäät vuodet – Turun yliopiston ylioppilaskunta 100 vuotta

  • Förlag Turun yliopiston ylioppilaskunta
  • Grafisk formgivare Anna-Mari Tenhunen
  • Fotograf Anna Autio
  • Repro Petri Kuokka / Aarnipaja
  • Boktryckeri och binderi Oddi Sales / GPS Group
  • Papper Munken Lynx 130 g/m²
  • Typsnitt Chloé, Greta Text Pro, Neue Montreal

Eloge för utomordentlig bildbehandling och reproarbete – verket består huvudsakligen av ett brokigt historiskt bildmaterial och är verkligen ett bildbehandlingens mästerverk. Man blir uppslukad av boken, studerar bilderna och helheten vaknar till liv på  pappret. Materialvalet i det visuellt sansade omslaget är tjusigt och ombrytningen på insidan är korrekt och okonstlad. Bokens storlek ändå ett problem. Omslaget och bindningen vill inte orka bära bokens massiva sidantal.

Ett omslag och en öppning av boken Vandring bland släktled på Pörtö under tre sekler.

Gun Ahlfors – Curt-Olof Eklund – Henry Mansner – Christian Westerback
Vandring bland släktled på Pörtö under tre sekler

  • Förlag EW Finland
  • Grafisk formgivare Tuija Tarkiainen
  • Andra formgivare och fotograf Christian Westerback
  • Repro Asko Rokala
  • Boktryckeri och binderi Jelgavas Tipogrāfija
  • Papper Munken Pure 120 g/m²
  • Typsnitt Schotis Display & Text, Funkis

Verkets utseende är klassiskt. Omslaget väcker inget större intresse, men när man börjar bläddra i boken, rycks man med. Ombrytningen och typografin är i harmoni och överflödigt trixande lyser med sin frånvaro. Bildmaterialet följer en snygg linje och valet av papper ger helheten ytterligare glöd och värme. Den vackra bokryggen är en glädjande detalj. Den är inte fullpackad med information utan ägnad de vackra bokstäverna. Bland landskapshistoriker är denna tidlösa helhet ett verkligt undantag, ombrutet av en skicklig expert.

Back to top